Wednesday, September 24, 2008

Nystart!


Min plan med nystarten har hela tiden varit att ta ett fönster i taget, ta bort krukor, tvätta och putsa själva fönstret och sedan fixa den nya växtligheten. Att avsluta en enhet åt gången ger en begriplig arbetsgång och snabbt synliga resultat (som jag skulle sagt som projektledare).

I morse kände jag inte alls för att göra så - jag plockade alla krukor med döda växter i hela huset och tömde dem på löpande band istället. Bladen lades till maskarna (bäddmaterial), jorden lades i plastback, förvedade kvistar slängdes. Den tvärdöda bladamaranten släppte ifrån sig massor med frön som jag samlade ihop och la i ett kuvert - jag kommer aldrig behöva köpa sådana frön mer (däremot måste jag snart kuva min samlarinstinkt, högen med hemgjorda frökuvert blir större för varje vecka). Jag diskade krukorna och medan de steriliserades i ugn städade jag undan allt skräp som blivit medan jag jobbat. Allt gick som på räls och jag hann till och med vila litet innan jag skulle iväg och hämta på dagis. Jag var nöjd...

...ända tills jag fick se den där sista krukan, som också borde ha fått vara med, och som nu stod mitt på Bordet otömd och odiskad.
"Den stod mitt i synen så jag såg den inte" som min farfar brukade säga...

2 comments:

Lilla B said...

Åh, jösses, vad du slitit!!

Rosengeranium said...

Du har nog rätt, men det kändes inte så jobbigt igår...