Monday, September 15, 2008

Arbetsrummet

Här har ni det stora sorgebarnet bland mina odlingar. Trodde ni att det fanns ett sånt fönster hos mig? Växternas tillstånd blir kanske mer förståeligt om man vet att resten av rummet ser ut så här:


Det är tänkt att det här ska bli mitt arbetsrum. Jag har en dröm om rosenmönstrade tapeter och "english cottage style". Just nu ser det mer ut som "junk yard style", vilket förklarar varför jag tröttnat på att klättra över saker för att vattna blommorna. Här är det mer än planteringarna som behöver åtgärdas, och viktigast är att laga persiennerna. Den här gången är det inte konstnärliga ambitioner som fått mig att lämna dem nere; en lina har gått av så jag kan helt enkelt inte dra upp dem.

Jag har stora planer för det här rummet. Tapeterna har jag redan nämnt, jag drömmer om en levande vägg och ett akvaponisystem (ja, ett till). När det gäller fiskarna blir det här förmodligen det första stället de dyker upp på - just här kan jag bestämma var saker och ting ska stå. När jag väl fått bort skräpet alltså.

Fram till dess får jag bita i det sura äpplet och låta bli att odla i fönstret. Krukorna kommer att tas bort och jorden gå till återanvändning. De vissna krasseplantorna kommer att bli bäddmaterial i maskkomposten. Kompostmaskarnas naturliga livsmiljö är just gamla, våta löv, så på det viset har den senast periodens torka varit jackpott.

No comments: