Monday, September 08, 2008

Höst och nya planer


Den här veckan kommer att bli sorglig på Parkettodlaren. Jag tänkte visa hur mina fönster ser ut efter en period av misskötsel. Det är för en god sak, jag tänkte planera de nya odlingarna samtidigt.

Jag är litet feg; fönstret ni ser härovan är det enda som ser bra ut. Har ni sett vilka mängder med tomater det blir?! Plantorna kräver vatten två gånger om dagen (känns bekant), och varje gång jag går där med vattenflaskan knackar jag litet på blomklasarna. Det lär ska befrämja fruktbildningen, och det ser ut att fungera. Mangolden växer också bra, imorgon blir det nog en mangoldstuvning till kycklingen.

Här måste jag göra två saker. De sticklingar som står i förgrunden ska komma i jorden, och den självvattnande kruka som mangolden står i måste lagas. Sonen hällde en spade jord i bevattningsröret när han hjälpte till med sådden, och sedan dess har det inte gått att fylla magasinet. Jag misstänker att jag kommer få tvätta lecakulor när jag väl plockar isär den. Fram till dess verkar mangolden må bra med 'vanligt' vattnande, så jag tar det lugnt. Den här fönsterdelen kommer förmodligen att bli den stående odlingsplatsen för tomater och mangold i alla fall.



Tittar vi upp på fönstrets övre sektion blir det genast sämre. Där finns det lika många döda som det finns levande plantor. Trädgårdsportlaken ser risig ut efter perioder av torka. Krukorna är för små för den här placeringen; det är ett söderfönster som blir hett så fort solen skiner. Jag borde ha vattnat tre gånger om dagen, men inte ens mitt liv rymmer en sådan hängivenhet.

Så vad ska jag göra av det här stället när jag städat bort de växtliken? En eller två plantor stevia kommer nog att få sin plats här, med tanke på hur ljusälskande den växten är. Måhända ställer jag dit en basilika också. Bladamaranten visade sig vara en bra kokgrönsak, så jag sår nog en kruka med den också. Hur jag ska göra med isörten blir svårare. Den växer ju bra, men jag gillar inte smaken; den smakar unket slickelim. Måhända gör den sig i kombinationer, så jag ska testa den tillsammans med portlacken och kanske litet kassler. Oavsett vad jag planterar ska jag göra det i självvattnande krukor. Jorden och blomrötterna mår visserligen sämre i dem, men plantorna kommer att ha vatten.

Jag drömmer om att sätta upp ett akvaponisystem i det här dubbelfönstret. Det blir då ett komplicerat ett; vanligtvis låter man lådan med växter stå ovanpå fisktanken så att vattnet kan rinna ner i den av sig själv när det passerat genom odlingen. Här måste jag ha en pump för att pumpa upp det smutsiga vattnet till övre fönsterbänken, och sedan (förmodligen) en pump som pumpar tillbaka det rena vattnet till akvariet. Dessutom måste jag räkna ut en bra plats för akvariet. Att ha det i bokhyllan vore guld, men tillåter parkettmaken och böckerna en omflyttning?

No comments: