Tuesday, September 16, 2008

Konstnären och grönsakerna


Skulle jag köpa de här lökarna? Jag vet inte, men när jag får råd kommer nog bilden att hänga som plansch på dörren till mitt arbetsrum. Ursula Vernon med hemsidan Metal & Magic är en av mina favoritartister med humor, sinne för det absurda och en viss förkärlek för grönsaker. Vad sägs om Mammutvitlök?



Eller Salamancas bitande päron?



Jag rekommenderar att surfa runt på hennes hemsida under gråa dagar, där finns mycket skoj att titta på. För några dagar sedan hade hon inbrott och fick en rad värdefulla saker stulna, så jag gör reklam för henne som tack för de många roliga timmar jag har spenderat bligandes på hennes bilder. De planscher hon säljer är överkomliga - från sextio till hundratjugo kronor beroende på storlek och dollarkurs, och om man känner sig rik kan man köpa ett original (räkna med ett antal tusenlappar här).

Till sist kan jag inte låta bli att posta en bild utan grönsaker men som är svår att motstå; Ambulocetus beatnikii "the heppest of the transitional forms" ("den heppaste av övergångsformerna").

No comments: