Tuesday, May 27, 2008

Plötsligt överflöd


Idag vaknade jag med 'vill inte' i hela kroppen, en krämpa jag drabbas av efter att ha jobbat hårt fysiskt i större portioner. Så också den här gången, så jag beslöt att ägna mig åt nässelplockning. Det är ett lätt jobb som går snabbt; jag plockade ca sju liter på en timme. Samtidigt är det odrygt, när jag förvällt skörden reducerades den till sju deciliter. Det kan tyckas tröstlöst, men nässlor fungerar ungefär som buljongtärningar, när man finhackat dem och spär med vätska räcker två deciliter plötsligt till en fyllig soppa för fyra personer.

Återigen räddade jag kokvattnet. Det blev nästan fem liter som jag hoppas ska fungera som gödning. Vanligt nässelvatten blandas en del nässelvätska till tio delar rent vatten, följer jag detta räcker den här omgången femtio till sextio liter färdig gödning. Huj! Och jag som tänkte plocka mycket mer nässlor - jag kommer att drunkna! Inte kommer jag att inte att ha hjärta att hälla ut sån utmärkt näring i avloppet...

No comments: