Friday, May 23, 2008

Jodå, jag pallar...


Idag har pallsågning ingått i mina sysslor. Globalen i Uppsala har vänligen skänkt bort sina engångspallar, och nu ska de bli redskapslåda och kanter till mina upphöjda bäddar (sk. pallkrageodling - men jag vill ha större lådor än pallkragarna tillåter). Ja, jag inser också det ironiska i att jag vill odla i 'krukor' även på friland, jag är helt enkelt en bekväm sort. Odling i högbädd gör det enkelt att rensa ogräs, och man har större möjlighet att hålla sniglarna stången. Dessutom kan man blanda till en sjuhejarns jord med större möjlighet till tätodling. Upphöjda bäddar blir det dock först till hösten - jag ska hinna bygga dem också.

Dagens stora inomhusnyhet är för övrigt att den första tomaten börjar rodna. Det kan tyckas vara en bagatell, men jag blir så uppspelt av att se det att jag hoppar! Snart blir det färska inomhusodlade tomater för oss!

2 comments:

cS said...

Jag såg en dam som hade pallkragar upp till brösthöjd. Såg verkligen häftigt ut. Ingen ryggböjning där inte :-)

Rosengeranium said...

Heh, jag hade tänkt nöja mig med 40cm i höjd. Däremot vill jag ha ett ytmått på 210*120cm. Men jag tror att både den damen och jag skulle kunna använda oss av det färgschema jag drömmer om; falu rödfärg och kalkvitt på förstärkningarna i hörnen :)