Wednesday, May 14, 2008

Asch då!

Här ser ni mig plocka blad till dagens sallad.


Tomatplantorna dricker just nu mer än två petflaskor vatten per dygn. Jag har fyllt på dem, men jag gillar inte ljudet av rötter som bryts när jag kör ner dem i jorden igen. Därför kapade jag flaskbottnarna för att kunna fylla dem "ovanifrån" istället.

Det gick inte bra - allt vatten rann igenom flaska och jord med raketfart. Jag borde ha insett att det krävs någon form av mothåll för att systemet ska fungera, men jag har ju sett liknande lösningar på friland. Frilandstomater, å andra sidan, har en oändlig buffert av jord under sig. Duh!

Det slog mig att det här är ett exempel på de misstag man måste begå för att bli en bättre odlare. Handlaget blir bättre av att man då och då gör allting baklänges. Så efter att ha torkat upp vattnet och satt i nya flaskor är både tomaterna och jag glada.

2 comments:

Anonymous said...

;-), riktigt kul att läsa, typiskt sånt som jag också gör fast jag vet bättre!

Rosengeranium said...

Det gör livet mer spännande :)