Monday, May 05, 2008

Nu har jag satt min första potatis


Den såpotatis jag köpte var full av groddar redan i butiken (Plantagen). De flesta hade nobbat den, men det verkade vara en bra sort eftersom den är något frosthärdig, så jag beslöt mig för att chansa. De flesta pärerna står nu uppradade för att få bättre groddar i väntan på att jordtemperaturen ska bli rätt ute på kolonilotten. En ligger dock redan planterad. Jag kan inte göra någonting utan att lägga till åtminstone ett experiment, och den här gången blir det potatis på balkongen.

Jag har tiggt till mig en plasthink från ett par av mina grannar som prenumererar på tvättmedelt från Tvättex. Den har andra proportioner än en vanlig hink med samma vidd; litet högre och litet rakare. Det gör att man kan kan tillverka en självvattnande kruka med rejält vattenmagasin och ändå ha gott om utrymme kvar att odla på.



Men varför stoppa experimentet där? De där puckarna med kokosbast som jag köpte på Nordiska Trädgårdar har sökt sitt användningsområde i flera veckor nu. (Jajaja, jag vet att jag köpte dem till bäddmaterial för maskkomposten, men att kunna ändra sina planer är en dygd.) Jag offrade en av dem för sakens skull.



Enligt instruktiorna ska den läggas i blöt i tio minuter. Alla ni som har använt torvbriketter vet vad det handlar om; ur en rund och platt sak växer en fluffig 'jord'stapel färdig att användas. Fast jag måste erkänna att det är litet skrämmande när det säger "voooom!" och ett trettio centimeters basttorn reser sig ur hinken - det var snudd på att det dansade hulahula också.

Bastmullen räckte till lagret som skulle ligga under potatisen, så vad skulle jag lägga över? Jag gick ut och kände på jordpåsen som står på balkongen. Jorden var iskall, genomvåt och lerigt kompakt efter att ha stått ute hela vintern. Tyvärr var det den enda jord jag kunde ta av. Det fick helt enkelt bli en del av experimentet. Märkligt hur mina experiment alltid lever tufft medan jag daltar med mina vanliga odlingar. För att mildra chocken fluffade jag upp geggan ordentligt, och lät bli att vattna - det där magasinet kan gott fyllas en annan dag.

1 comment:

Anonymous said...

Lycka till med potatisskörden! kul med experiment.