Monday, June 15, 2009

Och skorna kastade jag...

*host* *hrm* Jag måste verkligen se över mitt liv. I flera veckor har jag gått med ett par skor som gett mig inflammation i benet utan att bry mig nämnvärt - tills igår kväll då jag steg ner från en stol och det kändes som om något brast i ett muskelfäste. Sedan dess har min gångstil sett ut mer som om jag försökte patentera något hos ministry of sillywalks än som om jag försökte ta mig någonstans, så jag ringde vårdcentralen och frågade om jag kunde få låna ett par kryckor.
"Visst" sa dom "kom hit bara!"
Jag tog mig dit och upptäckte att datasystemet brutit ihop. Korridorerna var fulla av doktorer som vandrande runt med något irrande i blicken och frågade
"Vem är du? Ska du in till mig nu?"
Sköterskan som skulle lämna kryckorna till mig hade dock så pass mycket koll att hon spanat in mig i väntrummet och anpassat dem åt mig redan innan jag steg in i hennes mottagningsrum. Jag var impad. Hon lämnade en utlåningslapp i receptionen så att jag kunde lämna tillbaka kryckorna officiellt när jag var klar med dem och sedan skuttade jag ut igen.

Tro mig, efter att ha haltat runt i snart ett dygn känns det som man skuttar när man får sina kryckor.

Jag har upptäckt att det är svårt att vattna med vattenkanna på kryckor, och jag misstänker att mina odlingar får finna sig i litet vanvård i några dagar framöver. Lyckligtvis är det molnigt och jag vattnade i förrgår, så de kommer att klara sig ett tag - och sedan, ännu mera lyckligtvis, kan jag be parkettmaken om hjälp.

Jag har satt upp en liten omröstning i högerspalten - vi håller som bekant på att leta efter nytt boende. Problemet är att jag själv velar mellan en liten lägenhet i stan och ett litet större hus på landet som är billigare och där jag kan odla i större skala (i det senare fallet får jag väl sätta upp en till blogg "Parkettodlaren utomhus" eller liknande). Det vore kul att höra vad ni, mina läsare tycker, om så bara som ett litet klick på en "poll".

3 comments:

Allers Trädgård said...

Känner så väl igen dilemmat stad eller landet. Varje gång jag är på min odlingslott eller på sommarstället tänker jag "måste bo så jag kan ha trädgård utanför dörren, bara kunna gå ut och rensa en halvtimme eller sitta en timme, utan massa planering och transport!" Men samtidigt är jag inte redo att lämna stan med allt trevligt som finns där, vänner, fik, kultur, brett utbud av allt. Svårt!!
/Emma

msn00b said...

Hus! Hus damnit!
Men rent ekonomiskt är det smartare att köpa lgh i stan eftersom husen på landet behåller sitt värde även i kristider och lgheterna går ner.
Men ändå, huuuus. Jag vet ingen annan som förtjänar en egen trädgård såsom du gör :-)

Rosengeranium said...

Emma/Allers Trädgård: Ja, det är verkligen att välja mellan två olika liv: bullmamma med potatisland, eller kosmopolit med latte i hand (även om jag inte dricker latte, men ni förstår kanske idén).

msn00b: Å andra sidan bor jag i Sveriges näst dyraste lägenhetsstad (Uppsala), vilket betyder att den tvåa vi förmodligen kommer att köpa kostar 1,5ggr så mycket som huset vi tittar på i morgon... Detta trots att huset har en trädgård på 7500kvm (jag hoppas kunna köpa en traktor till den - en liten midjestyrd sak med många funktioner - drömma kan man ju alltid :) ).