Wednesday, June 03, 2009

Maskarnas nya hem!


Nu har maskarna fått sina nya hem. Jag fotade lådorna innan jag flyttade komposterna för att ni skulle få se hur jag har borrat hålen. Det blev kanske litet otydligt, men som ni ser har jag dubbla lådor, den inre har hål i botten för att lakvattnet ska kunna rinna ut (den yttre har följaktligen en hel botten). Långsidorna och en av kortsidorna har borrade hål rätt igenom båda lådorna - just det, jag ställde ihop dem och borrade rätt igenom, det är det enda lätta sättet att få hålen på inre och yttre sidan att stämma överens.

Det här är standardlådor från IKEA (SAMLA storlek 39*28*14 närmare bestämt) och de har flera fördelar; de är relativt små, de är stapelbara och maskarna trivs i dem. Detta gör att jag lätt kan stoppa undan komposterna och om jag måste stapla dem så står de stadigt. Dessutom är det lätt att utöka kompostytan - jag tillverkar bara en till och ställer ovanpå de andra två. Det är också något sånt jag tänker göra; när de gamla komposterna är rengjorda kommer den bästa av dem att återgå till systemet. Just nu står gamlingarna dock dränkta i såpvatten - huj, vad de var ingrodda!

No comments: