Wednesday, March 04, 2009

Vad sjutton lagar jag av mangold

Mangold såddlingar


Har du också varit med om det här; du läser om en trevlig växt i en bok eller en tidning, den verkar rolig att odla och går att äta på ett flertal sätt, så du sätter igång och har snart ett helt land med visulaumblemor (eller vad växten nu kan heta). Det är bara det att när det är dags att skörda så inser du att du egentligen bara har ett recept, som egentligen inte passar din smak, och några vaga antydningar om vad du kan göra annars. Snart ligger nästan all din fina visulaumblema på komposten medan du retar dig på slöseriet. (Inom parentes sagt hamnar de flesta av mina "visulaumblemor" i frysen i väntan på att jag ska komma på vad de ska användas till. Det är ungefär lika lyckat.)

Det har hänt mig några gånger, och många fler gånger har jag låtit bli att odla roliga grönsaker eftersom jag anat att de skulle bli visulaumblemor om jag försökte. Dumt egentligen, så jag tänkte att jag skulle ta och presentera några av de bästa inomhusgrönsakerna, och ge dem en noggrann bruksanvisning. Vi börjar basalt, vi tar mangolden först.

Vad sjutton lagar jag av mangold.



Mangold är den första växt som kan tillagas "som spenat", de två växterna är kusiner i köket. Mangolden har dock tjocka, köttiga stjälkar som gör den än mer användbar. Grundregeln är att man skär loss stjälkarna från bladen och förväller blad och stjälk för sig - de kräver nämligen olika tid i vattnet.

Bladen kan man
-stuva och krydda upp med lämpliga kryddor - serveras som tillbehör till bakad potatis, fisk eller kött.
-förvälla i saltat vatten, krydda upp och använda i fyllningar
-använda i paj (se ovan)
-grovskära och använda som delingrediens i soppor
-mixa och koka egen soppa på (följ ett recept på nässelsoppa)
-späda blad kan användas råa i sallader

Stjälkarna förväller man alltid i saltat vatten och efter det kan man
-äta dem som nykokt sparris
-använda som utfyllnadsgrönsak i pajer, piroger och lådor

Kryddor som passar bra till mangold
-salt (detta är en grönsak som kräver litet extra salt, precis som spenat)
-vitlök
-muskotnöt
-svartpeppar
-sambal oelek
-soya

Det finns säkert fler sätt att tillaga mangold, men det här ger litet riktlinjer att experimentera efter. När man odlar den inomhus blir mangoldbladen ganska små, därför nämner jag bara här att de också kan användas som 'svepning' till dolmar (mums).

Dåså - mangold är också lättodlat och man kan skatta den om och om igen, så ta och så er en kruka för framtida kulinariska experiment! :) Nästa vecka lovar jag er en samling handfasta recept.

No comments: