Friday, March 06, 2009

En titt i den gröna boken 090306

Jag är ingen vän av PhotoShop som ni ser, rödsticket kommer av växtljuset som tomaterna bredvid njuter av. Sonen var snäll och gav en av 'Enorma'bönorna två stödpinnar, sedan råkade han bryta av stängeln när han skulle slingra den kring stödet. Med den entusiasmen kommer han att bli en god odlare.




Dåså! Slutet på arbetsveckan. Vad står det i den gröna boken den här gången?

Lördag 28/2 "Satte popcorngroddar"
Jag läste i "Fresh Food From Small Spaces" att det går att grodda pocorn, dvs. majs. Dessutom tror jag att jag har nämnt att vi har ett stort majsöverskott hemma. Tyvärr är majsen en fyra-fem år gammal, onsdag den fjärde mars hade två korn i en deciliter majs fått groddar. Jag slängde den omgången och beslöt mig för att köpa färskare vara. Nu letar jag efter popcorn som inte ska poppas i ugn - när jag har tid (jag har ju jobb nuförtiden).

Söndag 1/3 "De två 'Enorma'såddlingarna är nu ungefär tjugo centimeter höga. Vad har jag gett mig in på?"
'Enorma' är en sort av rosenböna. De såddes på Söndagen, tittade över jordytan på torsdagen, och tre dagar senare var de alltså tjugo centimeter höga. Idag, fem dagar senare har de lagt ytterligare ca 40 centimeter till sin längd och börjar luta sig mot omgivningen för att hitta något att klättra på. Uppenbarligen är de den här omgångens 'Seymore' 1 & 2, och det brinner i knutarna att hitta bra behållare åt dem. Dessutom växer fyra plantor nakenfröpumpa just nu i äggkrukor, något de är alldeles för muskulösa för, så jag jobbar hårt på att blanda ny jord och sterilisera krukor.

Ni kanske förstår att jag är litet trött. Resten av den här kvällen kommer jag att tillbringa framför Engelska Trädgårdar; jag hoppas kunna hitta en som är helt ätbar...

För att ni inte ska gå lottlösa denna fredagkväll kan jag inte låta bli att posta en liten film som blivit viral ovanligt snabbt:

No comments: