Thursday, August 28, 2008

Wow!

Nu börjar jag få kläm på det här! Jag har fortfarande inte allt uppe, och jag jobbar just nu hårt på att effektivisera odlingarna, men jag vet vad jag behöver och hur jag ska sätta ihop det. Har jag tur innebär nästa år mest byggen och finjusteringar.

Om jag har tur - livet är ju sånt att det kastar in överraskningar precis innan man blir klar, och så tar det verkliga arbetet lika mycket tid till.

I korthet vill jag ersätta min hemgjorda maskkompost med en eller två Can-O-Worms, och dessutom komplettera med ett Bokashiset för att kunna ta hand om kött och fisk på ett lämpligt sätt. Bokashin finns dessutom att köpa i Sverige, lycka! Jag kommer också att sätta upp bevattningssystem till de plantor som inte odlas i självvattnande krukor. Som det är nu räcker det med att jag får litet extra att göra en period och plantorna får stå utan vätska. I ett fönster hoppas jag kunna sätta upp ett aquaponisystem, dvs. ett akvarium som får sitt vatten filtrerat av de växter jag odlar. Just nu är det populärt att använda tilapia i sådana system, en fisk som ger mycket mat på liten yta, men den kräver uppvärmt vatten så i en första fas kommer jag att nöja mig med 'vanliga' fiskar. Parkettmaken, som både är ingenjör och fd. ordförande i stans akvarieförening, kommer att få mycket att göra i höst.

Apropå överraskningar; jag googlade just på Can O Worms på tyska sidor, och första träffen gick till en sida med burkkonserverade maskar. Jag hoppas att sidan vänder sig till fiskare, men man vet aldrig - maskar är också protein...

No comments: