Thursday, August 21, 2008

Ljus, tack!


Även växter kan ge fina vinkar - och inte så fina heller, för den delen. Stevian "Steve" råkade hamna i det skuggigaste hörnet i det mörkaste fönster jag använder, och som ni ser har han gått långt för att klargöra att han vill ha ändring. Växten har sträckt sig från ena änden av fönsterbrädan till den andra, och trasslat in sig i gräslök, basilika och salvia under tiden. Detta har pågått hela den tid som jag haft viktigare saker för mig än att klippa ner plantor och sätta sticklingar.

Det har jag egentligen fortfarande, men till slut kan man inte ignorera en påstridig växt längre. Idag klippte jag ner Steve totalt, och satte de stumpar som fanns kvar av honom i husets soligaste fönster. De kraftiga topparna på de bortklippta grenarna sattes i ett glas med vatten för att bli sticklingar. Sätta dem direkt i jord fungerar bättre, men jag var tvungen att budgetera mina krafter och satsade på ett lättare alternativ. Resten av grenarna repade jag bladen ifrån och lade dessa i en nätkasse för att torkas - till sötningsmedel och experiment.

När jag sedan kommit igång tillverkade jag en liter kryddolja av de vildvuxna basilikorna, en chilifrukt och ett tiotal vitlöksklyftor. Vi kommer att kunna äta goda rotfruktslådor fram till i Oktober. Kryddoljan är verkligen min räddning när jag måste klippa ner något och inte vill slänga klippet.

Nu kan jag sätta mig ner igen och titta på min friserade kryddträdgård i ett kök som är dubbelt så ljust som tidigare. Wow!

No comments: