Tuesday, August 05, 2008

Örtolja


Det är kallt, regnigt och blåsigt ute. Jag borde vara ute och jaga mördarsniglar, men tror ni jag har lust? Nä, jag sitter hellre inne och studerar kinesiska - jätteviktigt, särskilt som jag just nu lär mig att beställa taxi och berätta var jag vill åka...

Nå, jag har äntligen kommit på vad jag ska göra av mitt överskott på kryddor som hotar att spränga mitt köksfönster. Jag gör kryddolja av dem enligt ett mycket enkelt recept; klipp av allt som är för mycket, stoppa det i en burk och häll på olivolja, komplettera eventuellt med en skivad vitlöksklyfta och litet sambal oelek. Smaken blev mild, men uppenbarligen god. Vi provade den första omgången på en grönsakslåda igår, och både maken och jag dubbla portioner och sög sedan upp buljongen på tallriken med en bit bröd.

No comments: