Friday, May 08, 2009

Parkettodlaren tillbaka igen

Nå, jag mår bättre, och jag har det lugnare nu, så det känns som att jag är på rätt väg. Jag tänkte att ni skulle få en liten bildkavalkad över odlingarna idag.



Först ut är Parkettodlaren själv - så här ser jag ut när sonen håller i kameran. (Inget dåligt foto för att vara taget av en fyraåring, eller hur?)



Köksfönstrets örtodlingar ska bättras på, därav plantorna i förgrunden. Det enda som artar sig av det jag redan har är citrontimjanen - man ser den sticka upp ur krukan närmast gräslöken.



Från höger: rosengeranium, citronmeliss och ... popcorn? Jupp, jag har spirat popcorn (majs) - det blev god sallad. Smakar gräs, föga förvånande, men jag gillar det. Quinoan längst till vänster mår sämre, det verkar vila en förbannelse över mina quinoaförsök - det händer alltid något som fördärvar odlingarna. Den här gången var det sonen som vattnade innan jag hunnit visa honom att man bara ska vattna genom röret i krukan.



Parkettmaken klagar på att vi har en häck i biblioteket. Själv är jag stolt, jag har som vanligt inte orkat med odlingarna medan jag var sjuk. Att det ändå ser ut så här tyder på att jag blivit en skickligare odlare. Tripsen är svår att bli av med, den har dödat flera växter för mig. Samtidigt kommer jag att få en rekordskörd av tomater - det är nästan lika många frukter som blad på plantorna i fönstret.



Mangold. Den blir inte mycket större än så här när man odlar den inomhus. Den här ska gallras, dock, jag var väl ivrig när jag sådde den. Synd att jag inte orkat tidigare, stjälkarna torde ha blivit för trådiga nu för att de ska fungera att koka som sparris (en av mina favoriträtter).



Ängsyra i kruka. Den tillhör sonen, så jag har inte haft hjärta att skörda av den. Visst ser den ut som en klassisk krukväxt! Skulle kunna vara någon sorts kalla.



Min salladsträdgård. I spirningstrågen finns senapskål (rucola) och ärtskott, i krukorna växer indiankrasse 'Alaska'. Spriningstrågen är en god idé för övrigt - en hylla med sådana och jag kan lätt försörja familjen med bladgrönt. Om jag bara kunde få dem att inse det fina med popcornskott så ror jag snart experimentet i hamn!

6 comments:

schmut said...

Du har alltså använt majsplantor som klippgrönt? Det låter fruktansvärt trevligt men tar det inte tid? Mina majs tar evigheter att komma upp.

Fast visst, varenda gång jag går förbi mina ärtskott vill jag äta upp dem. Det känns dock inte så ekonomiskt.

Esbe said...

Popcornsskott! Skriv gärna lite mer ingående om dem! (Eller har du gjort det nånstans?)

Kul att se att du är lite bättre i alla fall. Igår fick jag en basilika av mormor, så nu har min ört-/kryddträdgård ökat med 20 procent! (Ja, jag började ju med det mesta i år.)

msn00b said...

Vet du vad jag kom på häromdagen? Nässlor! Grymt tacksamma att odla, överlever allt och så järnrika att man kan göra spik av dem.

Har du förresten hunnit avnjuta årets första nässelsoppa ännu? Om inte så kan jag tipsa om att ta en liten skvätt oxfond istället för grönsaksbuljongen så slipper du använda sherry (nu blev det krångligt men jag tror du kan räkna ut hur jag menar)

Rosengeranium said...

Schmut: De var snabbast av alla de växter jag spirade. Jag lade dem i blöt ett dygn innan jag sådde, precis som man gör med ärtor och bönor, och det speedade upp processen.

Hm, en påse gula eller gröna kokärter är inte så dyrt? Om du spirar dem borde det vara ekonomiskt att äta.

Esbe: Oki, en bloggpost kommer. Kul att odlingarna utökas - inomhusdjungler är väldigt trevliga! ;)

msn00b: Jag är en patologisk nässelplockare, och har redan hunnit plocka ca 25 liter nässlor som förvällts och frysts in. Det kommer nog att bli några vändor till innan jag blir nöjd - för man "måste" ju kunna minnas sommarn med en nässelsoppa mitt i vintern.

Första soppan på årets nässlor avåts i veckan, gjord på grönsaksbuljong och grädde och kryddad med vitlök och tabasco. Av olika skäl ska jag undvika kötbuljonger så jag har aldrig provat oxfond. Ska komma ihåg tipset till mina matintresserade kompisar.

msn00b said...

åh! Då är du mer rutinerad än jag, när du plockar hur plockar du då? Bara de två översta bladen som är allra mjällast eller kör du på tills det känns vedaktigt?

Ang sjukdom, skönt att höra att du håller på att bli bättre. Hoppas att du blir helt frisk snart :-)Unni Drougge har lagt ut sin senaste bok som ljudbok gratis på Piratebay om du vill ha något att lyssna på under tiden du tillfrisknar :-)

Rosengeranium said...

Heh, jag tar topparna - vilket betyder två till tre bladrosetter ner på plantan. Sedan mixar jag alltihop innan jag gör soppa på det, så eventuell mjällhet (eller träighet) liksom försvinner.

Tack för tipset! Jag har podden full hela tiden - har precis återupptäckt alla bra, roliga och gratis podprogram man kan ladda ner från webbet (via iTunes bla.) Det är en livräddare när det känns tråkigt att ta hand om "trädgårdarna".