Sunday, May 31, 2009

En intervju räddar maskarna

I fredags hade jag journalisten Åsa Kjellman Erici på besök. Hon intervjuade mig för Odla med Stadsgrönt - ett program på SR som handlar om odling i staden i alla dess former. Förra programmet hade ett reportage om Guerilla Gardening i Sverige, för den som är intresserad - och programmen går dessutom att ladda ner på mp3-spelaren och lyssna på medan man fixar med odlingarna (det gör jag) så de är lätta att höra i efterhand.

Bland de saker vi gjorde var att lukta på maskkomposten. Den luktade inte alls bra. Åsa Kjellman Erici var en mycket trevlig journalist stod ut med det mesta, och jag har lärt mig en sak; om man vill spela in litet bakgrundsljud som lokalfärg så är parkettodling ovanligt tyst.

När det gäller den luktande maskkomposten har jag funderat under helgen på varför. Maskkomposter ska inte lukta illa, och dessutom var det ont om maskar i den. Sedan slog det mig som en hammare; det var den komposten som fick färre lufthål av de två jag gjort. När jag nu börjat lägga i bokashi i komposten har det i ett slag kommit många fler syrekrävande organismer i den och syretillförseln har plötsligt blivit för liten. Idag var jag alltså på IKEA och köpte fyra plastlådor för att tillverka nya, mer luftiga behållare till mina maskisar.

No comments: