Wednesday, April 08, 2009

Pizzasnurriga tankar

När man sitter så här med en kopp choklad, en pizzasnurra och några kakor bredvid sig är det lätt att bli filosofisk. Det är så många småsaker jag funderar över. Som till exempel; om medlemmarna i biodynamiska föreningen är biodynamiker, vad är då medlemmarna i FOBO?

Fobiker?

Förkortningen står i och för sig för Förbundet organisk-biologisk odling, men organbiologiker låter inte heller rätt. Snarare som något som man hittar i de mörkare prången på BMC. Jag är nybliven medlem i alla fall, och måste jag välja mellan de två tar jag nog fobiker - jag är inte rädd för mina egna svagheter.

Nåt annat som jag funderar över är Koloniträdgårdsförbundet som är Sveriges kolonisters riksförbund. För andra året i rad fick jag "fråga kommunen" till svars när jag frågade om de kunde ge mig några kontakter till kolonistugeområden i Uppsala. Här står man på Nordens största trädgårdsmässa och har inte bekvämat sig till att ens ta reda på hur många kolonistugeområden det finns i en grannstad till Stockholm, än mindre vilka man ska kontakta i de olika områdena. I år blev jag så paff att jag frågade
"Har ni inte koll på nånting utanför Stockholm?"
Svaret blev
"Nej"
Hade jag inte haft en kompis med mig skulle jag ha trott att jag drömt. Jag menar, på deras hemsida står det "Sveriges kolonisters riksorganisation" - borde man inte ha litet bättre koll då? Det ger ett lamt intryck när man hellre sätter upp en snygg monter än håller koll på vad som finns i Sverige.

Nå, det går ändå framåt! Jag har haft avsevärt mycket roligare med att surfa kolonilänkar idag än jag hade för ett år sedan. Det finns ett gryende webbintresse bland kolonister, och man har spottat upp rapporteringen om vad man gör. Eftersom jag mestadels följer kolonisverige via webben har jag svårt att veta hur mycket som fanns i verkligheten innan det dök upp på hemsidorna - men det verkar som man går i rätt riktning. Jag kan faktiskt vara glad över vad som händer. Och, en bonus för mig personligen, ett av Uppsalas kolonistugeområden har faktiskt en bra hemsida!

Kommer jag själv att skaffa kolonistuga? Förmodligen inte. Inomhusodlingarna tar all kraft. Men jag håller på kolonirörelsen som man håller på sitt favoritlag i fotboll, och jag är en benhård fan av kolonirörelsens tankar om att stugor och lotter ska vara tillgängliga för folk med vanlig, eller jag ska kanske säga 'liten' ekonomi. Det ligger nära min egen filosofi om att alla ska få odla - och jag växte ju också upp i en kolonistuga.

För övrigt har jag precis fått hem föreningen Sesams tidning och frökatalog. Wohoooooo! Jag kan konstatera att vad jag än ger mig in på så når jag nördstadium snabbt. (Jag började min karriär som hobbyilluminatör med att promenera till Carolina Rediviva för att se på riktiga medeltida handskrifter - det brukar vara slutstadium för andra.) Har man gått med i Sesam är man riktigt djupt i odlarträsket, nästa steg är nog att fotvandra genom glömda jordbruksbyggder för att rädda de sista överlevande fröerna av IsterOlgas parkettfibbla vid något övergivet torp.

Hmmmm... undrar om resten av familjen skulle gå med på att göra det som sommarsemester någon gång? Eller om jag skulle ta en tjejsemester med min juristekonomkompis som gjorde mig sällskap på mässan. Vi gick med i varsitt förbund för att få maximal tillgång på frön - hon tog Sällskapet Blomstervännerna och jag tog Sesam. Man får inte vara dum! Men gärna litet nördig...

7 comments:

msn00b said...

Annars följer jag med! (jag lovar att jag inte är en seriemördare)

LogbLogb said...

Organisk biologisk odling och biodynamiska odling har vad jag förstått många överlappande drag men också mycket som skiljer. biodynamiska odling enligt Rudolf Steiners lära har spirituella inslag baseret på de antroposofiske tanker om interaktionen mellem jordbrugets organismer, mennesker og de overnaturlige kræfter fra kosmos (da.wikipedia.org/wiki/Biodynamik_(landbrug)). I Sverige verkar man tona ner de bitarna och fokusera på det ekologiska.
men jag kan ha fel.

Rosengeranium said...

msnOOb: När man nått det stadiet är det okej om du är seriemördare - bara du dokumenterar och förvarar dina fröer ordentligt :)

Jag tror för övrigt inte att min kompis skulle banga heller - heh, vi kanske ska ordna en gruppresa?

LogbLogb: Förmodligen, det är liksom inte rumsrent att vara religiös i Sverige (annat än på ytan). Som religionsvetare finner jag biodynamiker intressanta och de är orsaken till att jag ibland leker med tanken på att skriva en avhandling om eko-odlingens religiösa bas. Men jag vet inte, det är mycket jobb med en sån och jag odlar hellre min trädgård :)

msn00b said...

Men är inte all form av omhändertagande av naturens resurser spirituellt och religiöst om än inte begränsat till kristendomen? Jag tänker på indianska jägare som tackar djurets ande för dess offer, vår egen kristna begravningsfilosofi "från jord är du kommen och jord skall du åter varda", antikens gudar som var så tydligt knutna till de olika elementen för att inte tala om vår egen tidigare smått hedniska tro på vättar, småfolk och häxor?

Angående just detta med religion och tro, det är ju inte nödvändigtvis samma sak, personligen skulle jag nog sätta mig själv i kategorin troende men jag vill inte ha med svenska kyrkan att göra (även om det faktiskt är den kristna tron jag bekänner mig till)av ett antal olika anledningar (som jag kan lista någon gång om någon mot förmodan skulle vara intresserad.

Jag hade tyckt att det var jätteintressant om du skrev mer om din koppling mellan religionen och din odling, det är ett perspektiv man sällan stöter på och det hade varit roligt och intressant att få en tydligare bild av dig som person :-)

Rosengeranium said...

Det kommer nog en post om religion och odlande så småningom, men som den religionshistoriker jag år filar jag noggrant på den.

Min egen tro beskriver jag hela tiden i bloggen - jag sätter bara inte stora flaggor omkring den för att peka ut den :)

msn00b said...

Jag vet, klumpig formulering från min sida, jag ville bara inte att du skulle känna att jag blev för invasiv utan bara ge dig en stilla uppmuntran att visa mer av din personlighet, du verkar vara himla charmig :-)

Rosengeranium said...

Heh, tack!