Monday, April 13, 2009

Små saker för Earth Month

Green LA Girl taggade mig just i memet "How will you filter for good this Earth Month" dvs “FilterForGood Blog Meme Contest.”som startades av Blake på FilterForGood-bloggen. Jag hoppar inte på varje mem jag bjuds in på, men det här slinker in på bloggen, dels för att det också är en pristävling (kan inte motstå sådana), dels för att jag kan lyfta fram de där enkla sakerna man kan göra för att bli miljövänlig.

Dåså, de fem "filterforgood" sakerna jag kommer att göra under Earth Month.

1. Stänga av kranen när jag tvättar händerna.
Med andra ord; jag blöter händerna, stänger kranen medan jag tvålar in mig och gnuggar bort smutsen, sätter på kranen och sköljer av mig. Detta sparar vatten och värme. Plus i kanten om man använder ljummet vatten istället för varmt.

2. Bara ha ljuset tänt i rummet jag befinner mig i.
Man får göra en koll då och då - det är oväntat lätt att missa den där knappen vid dörren när man går ut ur ett rum.

3. Åka lokaltrafik till jobbet.
Det gör jag jämnt - någon gång kanske jag kommer att förstå alla de som sitter ensamma i sin bil till och från arbetsplatsen. Tyvärr kan jag inte cykla till och från jobbet, annars hade det varit mitt löfte.

4. Mäta upp exakt vattenmängd när jag kokar tevatten.
Vi har en tekokare, och den drar rejält med ström när den kokar något, trots det är den miljövänligare än att ställa en kastrull på spisen. Men man kan gå ett steg längre, och det är att ta en tekopp och mäta upp exakt hur mycket vatten man ska koka. Innan jag började med det här tog jag en titt på hur mycket vatten som fanns kvar i kannan när jag skulle börja en ny kokning. En halv till en hel kopp extra per gång, visade det sig, och detta trots att kannan har måttangivelser på utsidan och trots att jag siktade efter dem när jag mätte upp vattenportionen.

5. Kompostera allt komposterbart i hushållet.
Sånt är lätt när man har en bokashi och en maskkompost, men om du inte har det kan du kolla upp om det finns någonstans där du kan lämna komposterbart avfall.

Enligt reglerna ska jag alltså skriva upp fem miljövänliga saker jag ska göra (check!), sedan tagga fem nya bloggare och hyperlänka tillbaka till ursprungsbloggen med hyperlänktexten “FilterForGood Blog Meme Contest.”. Just det, man ska också underrätta de taggade bloggarna i en kommentar att de blivit utvalda. Eftersom jag misstänker att Blake på FilterForGood-bloggen inte kan läsa svenska (men man vet ju aldrig) taggar jag bara engelskspråkiga bloggar den här gången.

A posse ad esse
Paul Gardener bloggar om sitt urbana hemman där han och frun odlar det mesta de behöver till sig och sina tre barn.

Indoor Garden(er)
En kollega. Gör precis samma sak som jag, fast utan familj - tror jag (?).

The Unusually Unusual Farmchic
Ännu en "urban farmsteder". (Jag vet inte hur stor urban farming-rörelsen är i USA, men jag gillar den skarpt.) Hennes senaste poster handlar om så olika saker som hur man skördar cikoria och gör cikoriakaffe, uppochnertomater och bygge av dubbelsäng med sänghimmel.

Bad Human! Don't Take Chemicals
Ett par som dokumenterar sin surfning på den gröna vågen. Många roliga gör-det-själv idéer, bland annat hur man gör sin egen raktvål.

Encyclopedia Hydroponica
Blogg om att odla i hydrokulturer.

2 comments:

msn00b said...

Just det där med kompostering är väldig intressant, I Göteborgs kommun där jag bor används inte den statliga hushållskomposten som kommer från hyreshushållen till någonting eftersom bönderna anser att den håller för låg kvalitet, Jag förstår dem och vill itne rikta någon kritik åt deras håll men jag tycker det är enormt synd! Hoppas så innerligt att det går att finna en lösning.

Rosengeranium said...

Tråkigt! Jag har glömt vilken kommun det är (Kalmar eller Halland eller någon annan med många a:n i...) som säljer sin kompost till privatpersoner - dvs. i stort sett samma som lämnade in avfallet. Lär ska vara mycket populärt dessutom. Ska se om jag kan slå upp var det var någonstans.

I Uppsala rötas det komposterbara till biobränsle som används i lokaltrafiken. 40% av bussflottan använder det - målet är att komma upp i 100%