Sunday, April 12, 2009

Kristus är uppstånden...



...ja, han är sannerligen uppstånden!

Jag var tyvärr inte med på midnattsmässan i år - det har överhuvudtaget varit en mesig Påsk för vår del. Men möten med vänner och familj har varvats med omplantering av plantor, så jag kan inte klaga.

Våren har kommit till Uppsala och de första vilda växterna börjar dyka upp. Imorgon tänkte jag ta en promenad för att se om nässlorna kommit här också (de har gjort det i Stockholm). I så fall kommer jag snart ge mig ut för att plocka några så snart jag får chans. Jag skulle också kunna säga något här om naturens pånyttfödelse och hur den sammanfaller med Jesus uppståndelse, vika ut i olika paralleller i världsreligionerna, den religionsfenomenologiska bakgrunden, religionspsykologiska faktorer i riterna osv. osv. osv. Men det gör jag inte.

Man behöver inte krångla till religion, bara leva efter det man sant tror på.

Glad Påsk!

2 comments:

msn00b said...

Indeed, mycket elegant formulerat :-)

Förresten, hur små skall nässlorna vara för att de skall vara lagom att plocka?

Rosengeranium said...

Fem till sex centimeter, men jag är bara nybörjare på nässelplockning. Det här är andra året och förra året plockade jag topparna på stora nässlor. (Det går att göra fram till Juni ungefär, sedan blir smaken för grov.)