Monday, June 16, 2008

Över en kopp te

Köp dagens bild i tryck här. Tidigare dagars bilder hittar ni i shoppen Indoor Potager.


Har jag inte gett min tekopp fint sällskap? Jag har tröttnat på den turkosa vaxduken och bytt fotobakgrund ett tag. (Se upp så att jag inte blir riktigt kreativ och använder en röd vaxduk istället...) Det är mintte i koppen, egenplockat och egentorkat. Snart kan jag dessutom säga att det är egenodlat, men just nu kommer bladen från förrymd mynta som växer ute vid kolonilotterna.

Den här dagen har haft sina motgångar, och även om jag inte är en vän av sådana smakar en kopp te extra gott efteråt. Jag sitter och funderar på vilka saker jag kan säga som fungerar när man odlar inomhus och som jag också provat personligen. När jag låter tankarna löpa iväg på det här viset brukar det resultera i en mindmap, men för att underlätta skriver jag en lista istället:

  • Utvärdera inomhusklimatet: torrt? fuktigt? varmt året runt? följer med årstiderna (varmt på sommaren, kallt på vintern)?
  • Välja växter efter inomhusklimatet
  • Självvattnande krukor
  • Vanliga krukor + vattning varje dag
  • Dusch med vatten en gång i veckan för att spola bort ohyra
  • Äggskal som såddkrukor
  • Tomater
  • Bladamarant
  • Kryddor, särskilt basilika och salvia
  • Malabarspenat (bäst för inglasad balkong och fönster i dubbel höjd)
  • Blomsterkrasse
  • Trädgårdsportlak
  • Isört (smaken blir bäst om man göder med nässelavkok, den verkar ta upp smaker ur gödningen lätt)


Nu ska jag luta mig tillbaka och vara nöjd över att jag hade förutseende nog att inte vattna kolonilotten innan ösregnen kom.

3 comments:

Anonymous said...

I år har jag skurit ner min odling i lägenheten till det absolut minimala.. ruccola, persilja, koriander. Plus ett försök att driva upp från olika fruktkärnor, får se vad det blir av det. Det kliar i fingrarna att överbelamra alla fönsterbrädor, men det blir inte i år.

Rosengeranium said...

Du visar prov på beundransvärd karaktär! Jag är imponerad!

Anonymous said...

Haha, mer nöd än karaktär. Ska vara borta mycket i sommar, så jag vill inte lägga ner en massa tid och energi på växter som förmodligen inte klarar sig. Det blir nog desto mer nästa sommar, när man har gått och planerat och klurat hela den här sommaren :)