Thursday, June 12, 2008

Strategisk rabarber och mynta

Köp dagens bild i tryck här. Tidigare dagars bilder hittar ni i shoppen Indoor Potager.


Jag är inte bara religionsvetare, jag är projektledare också, och som projektledare har jag en favorit, Sun Zi. Nu kanske ni undrar vad en general har med projektledning att göra - och framför allt vad allt detta har med grönsaksodling att göra.

Jo, Sun Zi skrev ner ett antal strategiska knep som blivit berömda ("Krigskonsten" heter boken på svenska - jag har den i serieversion...). Två av dem kan tyckas motsäga varandra; han tyckte att noggrann planering var nödvändigt för varje krigsföretag, utan den skulle allt vara förlorat till fienden. Samtidigt säger han att allt i krig är oförutsägbart, säkra lägen förändras blixtsnabbt, och därför måste man vara "lika föränderlig som vatten". Man måste med andra ord ha en planering som man kan vända på en femöring. Detta låter kanske svårt, och det finns ju en orsak till att Sun Zis namn (flera av dem faktiskt) har blivit ihågkommet i nästan två och ett halvt tusen år.

Igår var en sån där dag då jag var tvungen att vända min planering så många gånger att jag nästan piruetterade genom tillvaron. En skada i armen gjorde att jag istället för att rensa ogräs på kolonilotten valde att enbart vattna den och sedan göra pappersarbete. Frestande mynta som funnit sin fristad mitt bland en rugge nässlor (naturligtvis har jag handskar med mig om jag plötsligt skulle få för mig att stå på huvudet mitt bland djävulskt brännande växter) och nyligen mogna rabarberblad fick mig att byta pappersarbete mot sköljning, rensning och beredning av blad. Det faktum att jag inte kunde slå ut sköljvattnet ur sköljbaljan gjorde att jag slangade ur det ner i en dunk för att användas till bevattning av balkongen. Jag glömde att bussarna går efter sommartidtabell och kom försent till busshållplatsen, stannade kvar eftersom det stod en massa andra otåliga där, och upptäckte att också busschauffören glömt sommartidtabellen och kom efter vintertidtabell.

Det hade kunnat bli en dag när ingenting fungerade; en skadad arm, fullt med ogräs och en missad buss. Istället blev den en dag där jag vann en massa. Jag fick mer mynta till mitt te, marktäckning till krukan för mitt körsbärsträd (där jag planterade de rotbitar jag råkat få upp med myntan), en knapp liter infryst rabarber, den varma sköna känslan av att vara miljövänlig när jag sparade sköljvattnet och en mirakulös räddning vid busshållplatsen. Få av de här vinsterna var orsakade av tillfälligheter, även om väldigt lite av dem följde min ursprungliga planering. Genom att hålla koll på vilka alternativ jag hade till den första planen, kunde jag snabbt ändra mig. Jag höll också reda på vilka 'bonusar' jag kunde få ut av mitt handlande och såg till att vara utrustad för att kunna utnyttja dem (men bara för dem - jag släpade inte med mig en massa onödiga redskap).

Som jag skriver låter det som om mitt liv aldrig är så motspänstigt som det är - varje dag. Men det ska erkännas att jag har fått det avsevärt mycket roligare sedan jag fick in i ryggmärgen att tänka
"Problem, hm, hur kan jag vända den här situationen till min fördel?"
och kreativt tillämpa Sun Zis teser.

No comments: