Thursday, June 26, 2008

Luktar maskkomposten?

Definitivt! Och tro det eller ej, den luktar lavendel. Hela trappskrubben doftar linneskåp när jag öppnar dörren för att hämta något därinne. Detta är dock inte maskarnas förtjänst, utan det hade hamnat några knippor torkad lavendel i bäddmaterialet och när jag upptäckte det var det försent.

Jag odlade lavendel på balkongen för två år sedan, men lät odlingarna dö sedan jag upptäckt att det var en hybridsort med en konstigt skarp doft. Med tanke på att växten luktar skarpt redan från början var det ingen hit, och ändå torkade jag några kvastar på mitt blivande arbetsrum. Lustigt nog luktar de ganska gott när de nu har hamnat i maskkomposten.

Om någon läsare nu får impulsen att kasta väldoftande örter i sin maskkompost så vill jag påminna om att lavendel används som malmedel, och är förmodligen inte så bra för andra insekter och smådjur heller. Av den andledningen är jag litet orolig för mitt nya multihusdjur. När jag grävde runt i komposten för en timma sedan hittade jag inga döda maskar, vilket är ett bra tecken. Å andra sidan hittade jag knappt några levande heller, bara en som kröp undan med förvånansvärd vigör. Denna ovisshet om deras öde borde göra min kompost till en Schrödingers maskkompost - alltid nåt.

No comments: