Sunday, July 22, 2007

Små frön...


Fotograf "color line", ni hittar hans profil och fler av hans foton här.


Jag har surfat runt litet på olika utrikiska trädgårdsbloggar och lärt mig följande häpnadsväckande fakta; på vissa ställen odlas kirskål som prydnadsväxt! Efter att ha hållit i mig för att inte ramla av stolen, insåg jag att det inte är en så dum planta ändå - för parkettodlare. Parkettodling sker ju i krukor och ska helst utövas med växter som växer villigt och som tål tuffa tag (dvs. ogräs). Späda blad av kirskål ska dessutom vara en delikatess. Den tillreds och används som spenat, men lär ska smaka annorlunda.

Med dessa tankar i bakhuvudet gjorde jag en sökning på Impecta. Jag använde "kirskål" märk väl, och inte det latinska namnet. Fick inga träffar på detta, och eftersom jag lider av vanföreställningen att finns fröet inte på Impecta så finns det inte att köpa i Sverige. Så jag lät saken bero. Det är klart; den som vågar sig på att odla kirskål här skulle snart bli lynchad av övriga odlare i området. Inte utan orsak.

Nå, om jag nu ska skaffa kirskål har jag trädgårdsägande vänner som kan skänka mig både plantor och frön. Förmodligen efter att ha frågat
"Är du inte klok?"

4 comments:

Lilla B said...

Såg en annons i vårt lokalblad för några år sedan. Carl-Jan Granqvist annonserade efter kirskål att använda i köket på gästgiveriet i Grythyttan.
Jag skulle gärna upplåta den ostyriga delen av trädgården till en busslast turister. De skulle kunna beta direkt...

Rosengeranium said...

Jag har faktiskt en kompis som åt samtidigt som han rensade. Han tyckte det smakade jättegott. Men då kanske man kan få en del frön från dig?..

Lilla B said...

Det går finfint, det!
Har en god vän som gör kirskålspaj. Ätbart. Visst och sant. Men jag tycker att det känns lite olustigt att njutäta det man tidigare förbannat och rensat sig halvt ihjäl för att få bort.

Anonymous said...

Fläderblommor kan man strö i plättdegen, mums.
Kirskål??