Wednesday, July 04, 2007

"Jordens täppor" Lena Israelsson, recension


Lena Israelssons böcker är inspirerande och pedagogiska. Praktiska tips blandas med vackra bilder grönsaker och blommor, så varje gång jag läst ett av hennes verk har jag några nya idéer för mina små trädgårdar och nya växter jag vill odla. I "Jordens täppor" har hon också gjort någonting som jag skulle vilja se mycket mer av; hon har rest runt och tittat på odlingstraditioner i olika länder, från klassiska trädgårdsland som England och Frankrike till mer överraskande val som Ryssland och Tanzania. Jodå, hon har också ett avsnitt om vårt eget Sverige.

Det jag saknar är mer utförliga beskrivningar av vad man gör med växterna när det är dags för skörd. Eftersom många av dem kommer från ställen med mattraditioner man har svårt att känna till finns risken att man står med en ystert växande planta och undrar
"Och vad gör jag nu?"
I värsta fall kanske hela rasket hamnar på komposten eftersom man inte lagade till läckerheten på rätt sätt när man smakade. Får man önska sig en trädgårdsbok kombinerat med kokbok nästa gång Lena Israelsson sätter sig vid datorn?

Precis som jag sa i början är den här boken full med gör det själv beskrivningar som är lätta att föja och många vackra bilder på blommor och grönsaker. Många av de växter hon beskriver går också att odla inomhus.Min önskelista för testodling utökades med hela tjugsju växter i ett svep. I avsnittet om Turkiet beskriver hon också en turkisk metod för att odla i kruka. Även om det faller utanför den här bloggen kan jag ju nämna att alla växter går att odla utomhus i vårt nordiska klimat, och varje avsnitt innehåller en eller flera gör-så-här beskrivningar över användbara odlingsmetoder. Det är till och med så att jag blir sugen på att skaffa kolonilott, jag med min avsky för ogräsrensning i uppländsk lera.

"Jordens täppor"
Lena Israelsson (C) 2002
ISBN 91-46-18283-7

Nio krukor av tio möjliga.
(Den här boken kan vara svår att få tag på i bokhandeln eftersom den är en aning gammal. Försök antingen på SVAF eller i bibliotek.)

No comments: