Thursday, July 26, 2007

Resultatet av omröstningen

Yo, mannen! Vill du ha en juste deal på tomater?...



Omröstningen om krukan har varit stängd i några dagar, men min analys har blivit något försenad av ett balkongprojekt. Planen är att förse vår lilla uteplats med pergola, pool, sandlåda och fruktträdgård. Vi är redan halvvägs.

Nå, omröstningen. Det låg väldigt jämnt mellan Parkettodlarens svenska läsare och Indoor Gardeners internationella. Smultron till sonen ledde, tätt följd av ulluko och vanlig krukväxt. Sedan röstade några fler och resultatet blev som följer

Parkettodlaren; Ulluko
Indoor Gardener; Smultron

De sammanlagda siffrorna är

Smultron 4 röster
Ulluko 4 röster
Krukväxt 2 röster
Potatis 1 röst
Jordmandel 0 röster
Ställ undan 0 röster

Det blev med andra ord dött lopp, så jag fick låta tillgången avgöra. Idag åkte jag ut till Funbo Plantskola och köpte tio extra smultronplantor (det var också där jag fotade trädgårdstomtarna). Nu ska jag bara sterilisera ca femtio liter jord och plantera om. Det går inte helt snabbt när min största jordkastrull rymmer fem liter...

2 comments:

Anonymous said...

Hur steriliserar man jord? Gör du alltid det innan du börjar odla? Tack på förhand!

Din blogg är verkligen inspirerande! Jag läser i kronologisk ordning och är hoppfull på allt jag har kvar att ta in :)

Rosengeranium said...

Jag lägger jorden i en eldfast form och bakar den i 20 minuter i 200¤ värme i ugnen. Detta gör jag med jord som blivit använd en eller flera gånger - den kan innehålla skadliga sjukdomar eller svampar man inte vill ha.

Det finns dock mickroliv som är bra för växterna, så jag brukar blanda i litet oanvänd (nyköpt) blomjord i den steriliserade för att återinföra sånt. Man kan också blanda i en dos ekologisk växtnäring, men det har jag inte provat själv - än.

Tack för berömmet! Du har rätt mycket kvar att läsa, lycka till!

(Du får gärna lägga till en länk till en webbsida eller blogg till dina kommentarer. Strängt taget kräver kommentarsreglerna detta (de står i vänstermarginalen), men jag kan ju inte låta bli att publicera ord från någon som själv planerar att börja odla :) )