Wednesday, February 25, 2009

Ordning mellan pärmarna


Jag har infört litet ordning i mitt odlarkaos. Ordning i form av en inbunden anteckningsbok med textilklädda pärmar. Klassikern lär ska vara en svart vaxduksbok, men jag kunde inte låta bli att färgmatcha boken till mitt blivande arbetsrum (hur jag än försöker kan jag inte göra mig av med min inre romantiker). Här antecknar jag viktiga händelser i mitt odlande; när frön sås, när de kommer upp, vad jag sådde dem i och andra viktiga detaljer. Det är inte för vetenskaplig dokumentation skull, snarare för att ha koll i allmänhet.

Tidigare har jag antecknat på baksidan av gamla kuvert när det hänt något speciellt (som att jag försått och behöver lista sådda växter) och lagt bladen på bra ställen. Nu har jag faktablad liggande överallt, utan att veta vilka vilka som är viktiga och vilka som jag bara kan kasta. Som ni kanske minns har jag i vissa fall också glömt att datera dem. Det är en lättnad att äntligen ha allt på ett ställe.

Mitt tips den här gången är alltså att skaffa en anteckningsbok för dagliga noteringar. Se till att den är av god kvalitet och har slitstarka sidor. När det gäller böcker brukar även kvalitet vara överkomlig, så låt bli att vara dumsnål. Boken ska vara med bland jord, krukor och planteringsspadar och kanske utsättas för en dusch då och då. Dessutom vill du kunna ha kvar den och bläddra i den flera år efter att den blivit färdigskriven. Köper du en billig bok kommer du snart att ha ett värre lösbladssystem än det jag hade med mina recyklade kuvert (jag har provat; det hände tyvärr med boken där jag skrev ner de recept jag hittade på när jag just flyttat hemifrån).

***



Som ni märkt har jag uppdaterat oregelbundet på sistone. De senaste veckorna har jag haft fyrtioåtta timmars göra till ett tjugofyratimmarsdygn. De goda nyheterna är att det nu verkar som att allt ska ordna sig (håll tummarna är ni snälla). För att kunna städa upp i mitt liv har jag dock beslutat att begränsa mina uppdateringar i tre veckor. Fram till den artonde mars kommer alltså Parkettodlaren att uppdateras på måndag, onsdag, fredag och söndag.

***



Och en liten utvikning: Jag kan inte låta bli att surfa websidor där man kan räkna ut sitt ekologiska fotavtryck och det har lett till att jag aldrig mer tänker flyga (just nu är det lätt, jag har inga pengar att resa för). Båt och tåg är det som gäller. Jupp. Men även när jag flög brukade jag undvika RyanAir för deras obehagliga personalpolitiks skull. Efter att ha läst den här artikeln har jag fått ännu en orsak att undvika dem.

Ryanair: "Lunatic bloggers can keep the blogosphere"

4 comments:

LogbLogb said...

Jag har en längre tid funderat på just det här med hållbarhet och att aldrig mer flyga. Och jag blir ärligt talat upprörd på globetrottande miljömuppar som inte tänker längre än näsan som piper och bölar när gulliga djur får kasta in handuken samtidigt som de lyckas blunda för skiten som släpps ut då de två gånger om året åker till costarica för att stoppa skövlingen.
Jag föreslår därför XXXXX, en plattform eller rörelse för personer som tatt beslutet att aldrig mer flyga.
namnförslag emottages

Rosengeranium said...

Jag är med! Få se, låt mig spåna litet på namnet "Raka spåret", "Vi med flyt" (hm, låter som en businesstidning för fjortisar), "Apostlahästarna" (kanske för kristet), "Jordnära" "Hållbart resande" "Världens resor!"

Kan nog bli fler förslag, funderar vidare.

Anonymous said...

Flygresorna är inget problem för mig heller av samma anledning som för Parkettodlaren, tunn plånbok. Dessutom trivs jag hemma!

Bra idé med en bok för odlandet. Jag tror alltid att jag ska komma ihåg allting men det gör man ju inte. Sen blir det gissningslekar för att göra lika eller annorlunda som förra gången.

Rosengeranium said...

Ack ja - jag har gjort samma lärdom, utifrån mina föreläsningsanteckningar. Man kommer aldrig ihåg vad "rent, renande pa" är en förkortning av, även om man tror det i skrivandets hetta...

Om jag infört den här boken tidigare hade jag nog inte heller samlat på mig så många som fem påsar med smultronfrö.