Tuesday, February 03, 2009

Bokashivätska

Detta är den sista av de enkla naturliga gödningarna som jag hittat. Det finns fler växter och ämnen att ta till, men de har litet av överkurs över sig, så jag nöjer mig med det här.

Bokashi är, som ni säkert vet nu, en metod för att lägga in köksrester, ungefär som pickles. De microber man strör över resterna spjälkar ner maten till dess basala element och gör den lätt att brytas ner i jorden eller i en kompost. Under den processen bildas vätska (finns i resterna och frigörs under arbetets gång) som man måste hälla av. Min eminenta hink är anpassad för det och har en kran i botten, vilket underlättar.

Vätskan är i sig ett bra gödningsmedel. Spädd ett till hundra blir den utmärkt i blomkrukorna. Mina tomater - plantorna är nu snart ett år gamla och jag hade börjat planera deras hädanfärd - tog ett glädjeskutt så fort jag började vattna med denna blandning och satte frukt igen. Den är odryg för utomhusodlare dock; man kan skörda knappt en deciliter i veckan, om man har tur, och vätskan måste användas inom tjugofyra timmar.

Bokahsivätska rekommenderar jag till parkettodlare av flera skäl; den är bra till näringskrävande växter, lätt att få tag på om man investerat i bokashihinkar och den luktar väldigt lite. Dessutom gör själva bokashin att man kan ta hand om mer av hushållets matavfall i och med att man kan lägga kött och annan proteinrik mat i den. Odlar du plantor inomhus ska du definitivt köpa dig ett set.

2 comments:

Anja & Kai said...

Kul att du använder bokashi metoden. En del av EM-Teknologin som jag är och varit pionjär med i Sverige. Vill bara tipsa om att vätskan som du mycket riktigt påpekar är en färskvara men, den låter sig väl sparas och lagraqs i exempelvis en petflaska i kylskåpet. Det kan också stoppas i frysen och vattnas ut till vårbruket. Späd minst 1:100 med vatten. Fortsatt växtglädje med din Bokashi önskas
mvh Kai Vogt Westling, www.greenfoot.se

Rosengeranium said...

Tack! Jättebra att veta. Nu kan jag varva maskkiss med bokashi efter tycke och smak.