Friday, January 16, 2009

Klosterträdgårdar Himmelska platser på jorden

Detta är en bok för mörka vintermånader; den kombinerar trädgårdsdrömmar, reseskildringar och exotiska platser med trädgårdstips. Jag läste klart mitt ex. redan på julafton.

Lena Israelsson har utforskat både klostrens historiska roll som förebilder inom trädgård och odling, och hur det ser ut med odlandet idag. Hon tar oss med på resor både till kristendomens äldsta klosterkommunitet och till moderna kloster i Sverige och utomlands. Dessutom får vi oss en del odlingshistoria till livs, kryddat med illuminationer och en tydlig avbildning av sankt Gallens klosterplan. Man behöver inte vara odlande, illuminerande medeltidstok och teolog (som jag) för att falla för den här, det räcker gott med att man gillar vackra bilder och bra text.

Man får mindre odlingsråd än man brukar i en bok av Lena Israelsson, och det beror på att klostren i allmänhet inte längre är drivande i odlingsutvecklingen. Strängt taget har man ju bönen som huvud'produkt' så när odling inte längre krävs för överlevnad har kunnandet inte behövts längre. (Man sitter inte heller längre på världens samlade kunskap, som man de facto gjorde under tidig medeltid.) Detta hindrar inte att Israelsson har hittat flera stycken med intressanta trädgårdar och odlingsmetoder. Man kan inte låta bli att planera en turné mellan olika kloster samtidigt som man läser, och för den som vill göra en annorlunda semester finns ett kapitel om vad som gäller vid klosterbesök. Ett plus i kanten för att hon påpekar att det är en uppoffring för nunnor och munkar (som ju valt ett liv i avskildhet med Gud) att ta emot gäster.

Jag sa i en tidigare post att det här är en farlig bok. Ni undrar kanske varför? Jo, därför att de kloster och de personer som har banbrytande idéer också presenteras, och när Lena Israelsson skriver verkar det så lätt. Jag har tillbringat hela nätter med att försöka tillämpa broder Birgers dynamitodling på högbäddarna på mina kolonilotter. I Fulda i Tyskland, en ort också känd för illumineringar, ligger Heliga Marias kloster där syster Christa för moder Laurentias idéer om naturenlig odling vidare. Benediktinnunnorna är kända bland tyska naturodlare, om inte annat så för sitt humofix. Jag har aldrig läst tyska, men nu kan jag tänka mig att betala för att få hem syster Christas tidskrift Winka regelbundet - och om jag plötsligt börjar blogga från Fulda så vet ni vad som hänt (och bör sända en medlidsam tanke till min kvidande plånbok).

Jag ger den här boken fem krukor av fem möjliga. Köp den som uppvärmning inför odlingssäsongen.

Klosterträdgårdar
Himmelska platser på jorden
Lena Israelsson
Wahlström & Widstrand
Italien 2008
ISBN 978-91-46-21840-1

No comments: