Wednesday, December 03, 2008

Odör

Samtidigt som jag blandade jord häromdagen vattnade jag mina plantor med den senaste omgången maskvätska. Den luktade illa. Som tur är verkar lukten ha sugits upp i jorden, för jag känner ingen odör vid växterna - och jag har ett gott luktsinne.

Maskvätska passerar inte alltid genom maskarna - ibland kan det vara vätska som runnit direkt från kompostmaterialet ner i vätsketråget, och det är härifrån lukten kommer. Jag förvarar mitt rens i en tät metallburk på diskbänken, och eftersom det hinner ta några dagar innan den blir full hinner innehållet också börja brytas ner. Nedbrytning som sker i syrefattig miljö luktar illa.

Så hur ska jag lösa detta? Dels genom att tömma burken oftare, och på sikt också genom att borra litet fler lufthål i mina kompostkärl. Ni kanske minns att jag hittade illaluktande mat i komposten när jag delade den på två, och jag misstänker att kärlen är litet för täta just nu. Nu borde jag också kunna tömma burken så fort den blir full, eftersom jag byggt ut komposten till en storlek som passar vår familj.

Dels tänker jag skaffa en bokashi. Jag har tjatat om denna manick i flera veckor nu, men inte lyckats köpa någon (mycket månad i slutet av pengarna). Om tomten är snäll kan jag köpa en startsats på kvällen den tjugofjärde december. Annars får jag spara - och till dess jag har rätt summa pengar att sprätta iväg får jag vara noga med burktömningarna.

No comments: