Friday, December 19, 2008

Att göra lista: läsa på om ekologiskt lantbruk och tömma burken

Jupp! Hittills ligger jag bra till. Igår läste jag på om ekologiskt lantbruk...

öhm...

...egentligen gör jag det varje dag, så ni får vänta litet på min Stora och Lärda Post om detta ämne. Fram tills dess kan jag säga att det är intressant att läsa om odling i en helt annan skala än den jag är van vid.

Idag tömde jag maskburken. Det tog emot. Jag var inställd på att det skulle lukta, men när jag väl tog mig i kragen var jag så snabb att odörerna inte hann komma till näsan. Självbevarelsedrift är ingen dum sak.

Innan jag tömde ut maskmaten passade jag på att hälla av det maskkiss som hade bildats. Tre deciliter prima nattsvart vätska att mata plantorna med. När jag såg hur full flaskan blev insåg jag att jag nått en milstolpe som jag länge längtat till

Jag är nu självförsörjande på gödning



När jag väl kommit igång med maskkomposterna gick det lättare än jag trott. Det är ändå värt att fira med ett litet tjoho. Tjohoo!

Nå, det som finns kvar på listan är nu:


  • Sterilisera jord
  • Blanda ny jord (jay för att ha egen maskgödning!)
  • Plantera om såddlingar
  • Köpa fönsterbrädor, konsoller, armaturer, kedjor och lysrör
  • Måla fönsterbrädor
  • Sätta upp fönsterbrädorna och tilläggsljuset
  • Flytta undan högen med lastpallar under fönstret i arbetsrummet (Ja, vadå då? Jag slår vad om att ni också har något konstigt i era hem!)
  • Placera ut de omplanterade växterna
  • Beställa frö


Kommer jag att klara att hålla samma takt? Vi får se...

No comments: