Sunday, November 16, 2008

Lemon Tree Animation (with Subtitles) + insamling



Inte visste jag att man kunde censurera streckgubbar, men uppenbarligen blev det nödvändigt i den här animerade videon till Fool's Gardens "Lemon Tree". Det här är så långt ifrån Pixar man kan komma, och ändå föll jag för hur smart mikemillenium17 hade utnyttjat de få möjligheter ritprogrammet gav.

Söndagar är de dagar då jag tar litet större friheter här i bloggen, så nu kan jag först meddela att jag fått med min blogg i DNs Bostadsbilaga igår när Lena Israelsson listade sina tio favoritbloggar. Tyvärr kom min blogg inte med i weblistan i onlineartikeln (om ni räknar i rutan kan ni se att det är bara nio bloggadresser listade - *pout*) men jag är ändå både hedrad och glad.

Jag har också beslutat mig för att införa Söndagsinsamlingar. Bakgrunden är att jag hittade webplatsen Fundable där privatpersoner kan lägga upp insamlingar till vad som helst. Skivinspelningar, hjälp med veterinärskostnader, gemensamma inköp av födelsedagspresenter, ja allt finns representerat där. När jag surfade runt för att förstå mig på platsen hittade jag den här. I korthet är det en mamma(?) som försöker samla in pengar för att ha råd med den extra försäkringspremie familjen belades med när deras nyfödda dotter hamnade på neonatalavdelningen (det gick inte att sätta på mammas försäkring utan dottern måste ha en egen). Det är inga små summor heller, över tolvtusen kronor räknat på dagens dollarvärde. Jag hade inte själv tio dollar att ge*, men jag beslöt mig för att posta länken till anonsen på mina bloggar.

Det här är inga vanliga insamlingar i Sverige (och det är jag glad för), men jag ber er ändå att ge en slant eller vidarebefordra länken till fler personer.

Our Hospital Bills-NICU



Fundable ger man på tillit, och har inte alltid möjlighet att kolla verkligheten bakom annonsen. Därför lägger jag också till en 'insamling' för en organisation som är gammal och pålitlig - de ska inte bara ha 90-konto utan också en lång historia av hjälparbete. Eftersom jag har läst om åtminstone tre allvarliga katastrofer den senaste månaden (översvämning i Yemen, eldsvåda i Kalifornien, och flyktingkatastrofen i Kongo) blir den första länken till Röda Korset. Det kommer katastrofer varje vecka och de är en av de organisationer som alltid är där för att hjälpa. Länken går direkt till deras sida för onlineskänkande.

Röda Korsets onlineinsamlingsbössa



*Vår ekonomi suger en golfboll genom tio meter frusen trädgårdsslang just nu.

No comments: