Friday, April 04, 2008

Parkettodlarens oväntade binöjen


Skåda ett kruktorn jag är stolt över! Tjugosex års erfarenhet av handdiskning ligger bakom, och jag tror att jag skulle kunna bygga ett av dubbelt så många krukor i samma torkställning. Just nu äger jag bara tjugo krukor, så mitt skapande blev aningens hämmat.

Ett annat oväntat nöje upptäckte jag häromdagen. Jag skulle sterilisera krukor, vilket jag gjorde genom att ställa dem i ugn på 200¤ under tjugo minuter. Och vad gör man medan man väntar? Jag tog fram "Den goda jorden" av Philippe Plönninge och började läsa. Den boken är bra, smällfull med fakta och brödtexten varvas med informativa faktarutor som noggrant förklarar de olika termerna. Eller för att uttrycka det annorlunda - den är en basbok värd att memorera.

Plötsligt insåg jag att jag inte satt på en universitetskurs. Den här boken skulle inte läras in på högst en vecka; ville jag plugga in den fick jag göra det i den takt jag själv väljer. Genast tog jag fram anteckningspapper och förde noggranna anteckningar. Sedan tog jag fram urgamla indexkort (av förpackningen att döma är de runt fyrtio år) och gjorde gloskort för att verkligen pränta in alla fakta i minnet. Tro det eller ej, men jag siktar på att kunna varje definition av varje term ordagagrant.

Ni får gärna tycka att jag är galen som älskar långsamt råplugg, själv är jag bara glad över att veta vad saker som "alv" och "aggregat" är för något.

3 comments:

Anonymous said...

* ler * känner igen travandet av krukor men mina brukar rasa omkull..

cS said...

Du går verkligen på djupet med terminologin. Men visst är det häftigt med klar och tydlig definition av ett begrepp. Och så många ord det finns inom olika brancher. Se frukostflingan.blogspot.com/ termer inom sin branch. Ser fram mot en ordlista :-)

Rosengeranium said...

Matte & Plastmatte: Attans! Men nästa gång går det bra :).

Cs: Om det är något man kan gräva djupt i så är det just jord.