Tuesday, April 22, 2008

Idag är det Earth Day, eller?...


Har ni tänkt på hur maffiga religiösa ceremonier brukar vara på film? Det är perfekt koordinerade riter, suggestiv musik och överstepräster med lustiga hattar. Vi som deltar i ceremonier regelbundet vet att de mer ser ut som den här ekumeniska välsignelsen av en campusträdgård i USA.



Jag har stött på "Earth Day" här och där under några månaders tid och den lär ska vara idag. Jag googlade för säkerhets skull på namnet och ramlade rakt i en strid om när den ska firas - vissa firar den nämligen i Mars och på södra halvan av jordklotet firas den på hösten, som ju är vår där. I Sverige är det en tämligen okänd högtid, vilket gör att båda wikipediaartiklarna (dvs. den svenska och den engelska) ser skumma ut. Själv föredrar jag fasta datum - så jag firar idag. Idealet vore kanske att man har två Earth Day, en för våren och en för hösten, på fasta datum. Hösten är trots allt en viktig tid för andakt inför vintervilan. (Allra bäst vore om båda dagarna kunde bli internationella helgdagar - vem är jag att neka en chans till sovmorgon :) )

Jordens Dag har något religiöst över sig, och den är nog ett exempel på den protoreligion som finns inom miljörörelsen. Samtidigt är det inget som hindrar kristna, muslimer och andra religiösa att fira den med motsvarande förättningar. Det krävs en medveten satsning på att en högtid ska vara allreligiös för att den verkligen ska bli det, och den ansträngningen måste komma från arrangörerna. Den som arrangerar festen bestämmer temat och reglerna. (Jag är måhända sträng, men som religionsvetare har jag alldeles för ofta sett företeelser slentrianmässigt antas vara öppna för alla religioner, vilket har fått den effekt att arrangören stött ifrån sig en massa människor som från början varit sympatisörer. Ekumenik är inte lätt.) EarthDay.net föregår med gott exempel.

Men hur firar jag? Just i år satsar jag på ett stillsamt alternativ: bön och eftertanke. Hela huset är prytt för påsktid och metaforiskt festar jag redan naken varje dag (påsktiden är en fyrtio dagar lång fest om man ska vara strikt kristen :) ) - det är svårt att toppa på något annat sätt.

No comments: