Monday, February 12, 2007

Trädgårdsportlak Portulaca oleracea ssp.sativus

Ja, jag har ju köpt frön till trädgårdsportlak, men vad är det för växt egentligen?


Till att börja med är det en gammal, svensk kulturväxt som är populär att odla i kruka. Jag hittade några bilder på den, och den påminner misstänkt om Paradisträd (crassula ovata) som man hittar överallt där folk är slarviga på att vattna. Det kan nog vara en god idé att inte odla de två växterna i samma rum. Portlak har dessutom den trevliga vanan att skjuta nya skott när man klippt ner den, så länge man lämnar minst 5cm höga stubbar. Den smakar syrligt och innehåller bland annat oxalsyra (finns också i rabarber och spenat), flavonoider och omega 3 fettsyror.


Innan du jublar över att ha hittat en ny källa till Omega 3 ska jag påminna dig om att det är en växt vi har att göra med; halten av fett i växter är försumbar så länge det inte handlar om vissa bär och nötter. Hur som helst får jag känslan av att vi har att göra med växternas gnurgla (på engelska; shmoo).


Man kan använda den som spenat, men det säger inte så mycket eftersom spenat är bladgrönsakernas kyckling; allt som inte går att använda på ett distinkt eget sätt går att använda som spenat. Jag får nog helt enkelt odla den och smaka.

 

No comments: