Sunday, October 12, 2008

Världsbanken och Durga Puja



Det har varit en helg i trötthetens tecken och därför får ni både Lördags- och Söndagsfilmen idag. Den första är från Världsbanken, vars kanal jag prenumererar på på YouTube. Sedan mina dagar i politiken och min aktivitet i diverse NGOs (ideella organisationer) har mitt intryck av den institutionen inte varit gott, så jag trodde länge att min prenumeration var till en alternativ organisation med ett liknande namn. Det säger både något om hur ringrostig jag är, och hur lågt jag skattade WB. Men jag kanske får tänka om litet.

Hoppas det.

Den här filmen handlar om årets Global Development Marketplace competition som hade hållbart jordbruk som tema - en fascinerande massa olika projekt där en del också kan komma parkettodlingen till nytta.

Den andra är en animerad film om Durga Puja. Durga är en indisk gudinna och hennes festival (puja) avslutades i Torsdags. Jag skulle kunna skriva ganska mycket om Durga, indisk religion och festivaler, men jag föreslår att ni njuter av filmen istället. Vissa saker måste man förstå med hjärtat.

No comments: