Wednesday, February 27, 2008

En dag hos Parkettodlaren


Här har ni ett stilleben över min dag. Min hjärna känns som de där gråa spånen i plastlådan, så efter att jag kom hem från min shoppingrunda ägnade jag mycket tid åt att göra fler av dem. Det är äggkartonger och stödkartonger till drickamuggar som jag tålmodigt river till små, små fjun. Tanken är att det ska bli bäddmaterial i min framtida maskkompost. Jag hoppas att maskarna kommer att äta upp dem - de kan till och med trivas i träspån, men då äter de inte upp dem. Oavsett vilket är riva pappkartong en lagom syssla när man är trött i huvudet och tittar på film.

I äggkopparna ser ni orsaken till att jag fått så bråttom. Det är tomatplantorna som jag sådde för tio dagar sedan. Eftersom jag samlat fröna själv ur några körsbärstomater hade jag inga förväntningar på grobarhet eller livskraft, så jag måste erkänna att jag tagits på sängen. Inte för att det har avskräckt mig - senast i eftermiddag tog jag frön ur några miniplommontomater som fanns hemma. Dessa är ekologiska, så vi får se hur de står sig i konkurrensen.

Tidningen får symbolisera min shoppingrunda. Jag är nu en sticksåg rikare samt att en till lysrörsarmatur, kedjor och extra plank också slank med. Men jag är inte helt klar, så det blir nog mer inköp snart... Att det är just "Allt om Trädgård" som står där är ingen slump; Parkettodlaren står omnämnd i en av artiklarna ("Rivstarta på fönsterbrädan" s27ff). Det är en bra artikel om att odla inomhus skriven av Lena Israelsson, som är en av mina stora favoriter bland odlingsskribenter. Hade jag råd skulle jag samla varenda bok hon har skrivit om odling. När hon dessutom kallar sig själv parkettodlare blir jag alldeles till mig i trasorna! Jag är mycket hedrad och glad att vi blir flera!

No comments: