Friday, June 08, 2007

Vad är väl en ros...


Ack! Min kära Polstjärna hålller på att dö för mig. Det jag trodde var resultgatet av för dålig vattning är nog egentligen resultatet av ohyra, sjukdom eller för trång kruka. Hur jag än gödslar och vattnar torkar fler och fler av grenarna och knopparna. Det finns knappt något levande kvar på den. Nu ångrar jag tilltaget att plantera penséer i samma kruka, för de är så söta där de står. Måste jag nu riva upp dem bara för att sätta en ny ros? Definitivt. Jag gruvar mig och skyller än så länge på att vi inte har råd att skaffa en ny ros.

En ny ros kostar i och för sig inte ens hundra kronor, men vem tror att jag ska lyckas ta mig till en plantskola och bara köpa en ros?

1 comment:

Eira said...

Har precis hittat din blog och bläddrat igenom sidorna lite. Intressant experiment! Jag kommer följa det med spänning!

Många intressanta odlingstips, tyvärr är jag för trångbodd för att odla inomhus just nu (12 kvm), men recepten kan jag definitivt få nytta av!

Tips till nästa år är chili och paprika som båda går utmärkt att odla inomhus (och med lite tur kan de även övervintras). De är mycket lättskötta och vackra att se på även när de inte blommar eller bär frukt. Jag brukar ta frön från frukter jag köpt i affären. Såningstid är runt nyår, och det kan ta en stund innan groddarna kommer upp, men sedan växer det så det knakar!

Tomater till balkongen är också ett måste! Även dessa brukar jag så i jan-feb med frön jag tagit från butikstomater (svenska såklart!). Cocktailtomat är väldigt bra eftersom tomaterna mognar i olika takt och man därmed får en lång skördeperiod.

Lycka till i fortsättningen!