Saturday, April 21, 2007

Planer och pesto


Igår avverkade jag basilikan och gjorde pesto. Det blev en liter. Idag har jag ont i huvudet, eftersom jag inte tål så mycket vitlök som man får i sig när man försöker äta stora mängder pesto snabbt. Heh, jag visste mycket väl vad jag gjorde, och jag måste erkänna att det var det värt. Som tur är går pesto att frysa, och våra kompisar på knytisen idag drog i sig en hel del. De höll alla med om att om man nu måste prioritera mellan nötter och vitlök så prioriterar man vitlök.

Idag har jag suttit och planerat nästa såddomgång. Dvs. jag spred ut alla de fröpåsar jag har tillgängliga över ett bord och antecknade vilka växter som skulle sås på baksidan av ett kuvert. Jag konstaterade att jag måste dokumentera mina ansträngningar mer. Den här veckan har jag skördat mina första skördar - men jag är inte helt säker på när de såddes, och vet jag inte intervallen mellan sådd och skörd kan jag ju inte planera såddcykler och hur jag ska överlappa sådderna i de olika backarna. Nästa sådd kommer med andra ord att dokumenteras bättre - på baksidan av ett kuvert, ity att gamla kuvert är en aldrig sinande källa till papper (och dokumentation är en aldrig sinande källa till anteckningar).

Jag skrev också en liten önskelista över vad jag vill köpa från Impecta nästa gång

  • Smultronspenat
  • Sockerplanta
  • Okra
  • Ängsyra

Så får vi se om jag är snäll mot mig själv sen när studiemedlet kommer...

No comments: