Tuesday, March 18, 2008

Retsticklingar


Varje morgon tittar jag på min försådd och antecknar vad som har kommit upp. Jag har inte kommit över fascinationen för att det blir en planta när jag satt ett frö, så detta är en syssla jag ägnar mycket engergi. Man skulle kunna tro att jag vakade över Den Lilla Manick Som Kommer Att Rädda Världen Bara Den Blir Klar när jag stirrar ner i ett antal äggskal med jord. Jag skriver noggrant upp datum på rätt plantor. Tittar på de andra äggen - bara jord än så länge. Tittar ur en annan vinkel - det är fortfarande bara jord.

För säkerhets skull tittar jag då ur en tredje vinkel, om det nu skulle finnas en liten, liten grodd någonstans. En sten som (fortfarande) visar sig vara en sten får sig en lömsk blick, vilket också gäller ett kvardröjande korn långtidsverkande näring, från jordens äventyr på balkongen i somras. Eftersom glasklockan står bredvid min arbetsplats fortsätter det så där hela dagen, med vissa pauser för arbete.

Igår hade det kommit upp fyra små plantor, och jorden i resten av äggen var svart. Det hjälpte inte hur jag än stirrade. Men sen glömde jag alltihop och jobbade istället (!). Först på kvällen tittade jag till äggen - och då hade det kommit upp fyra plantor till! Helt utan förvarning!

De gör det för att retas - det är jag säker på.

2 comments:

Anonymous said...

En sten som visar sig vara en sten - det är väl inte fy skam!
Tack för dagens roligaste blogg. /Sten

Rosengeranium said...

Nej, de lär ska vara bra för jordstrukturen :)