Tuesday, March 11, 2008

Men vad har hänt med Mr Brown Thumb?


Äntligen är hyllorna på plats. Jag är alldeles matt efter att ha planterat om och steriliserat jord på löpande band under en hel dag. Parkettodling i stor skala är nästan lika mycket jobb som med en vanlig trädgård. Idag har jag alltså inte gjort så mycket mer än att sitta och sova över "Handbok för köksträdgården" (en skam - jag vet) och läsa bloggar.

Det är också nu en del funderingar som jag inte haft tid med hittills börjar dyka upp. Var ska jag göra av alla de krukor med jordmandel som jag vill ha, till exempel. Trots tre nya belysta fönsterbräden och två såddbänkar planerade verkar det inte finnas plats för dem. Asch! Men den frågan bränner inte lika mycket som undran över vad som har hänt med Mr Brown Thumb.

Mr Brown Thumb är en trädgårdsbloggare som bor i Chicago. Han var en av de första som läste Indoor Gardener (Parkettodlarens engelska dotterblog), och han hjälpte mig också till rätta i cyberspace när jag startade mitt eget trädgårdsbloggande, dels genom att erbjuda länkbyte, dels genom de informativa poster han skrev om hur bloggosfären fungerar. Som jag har förstått det lever han också på sitt bloggande, och uppdaterade sina bloggar i stort sett dagligen förra året.

Han skrev sin sista bloggpost den trettonde januari i år. Folk kommenterar fortfarande på den, men nu i stil med "vi saknar dig" och "hoppas att ditt riktiga liv tar så mycket tid att du inte har tid med bloggen". För det är ju det där - när en röst tystnar i cyberspace så blir det spöklikt tyst.

Det verkar inte vara så att Mr Brown Thumb planerat att sluta, tråden bara stoppar upp. Men vem ska man fråga om vad som har hänt? Det är inte direkt så att man kan ringa gemensamma kompisar och fråga. Visst finns det en epostadress på en av hans bloggar, men om han inte svarar... Om han inte skrivit i en post att han är över en och åttio lång och har rakat huvud skulle jag inte ens veta något om hur han ser ut.

Jag skickade just ett mail till den epostadress han angett på en av sina bloggar. Det jag hoppas på är att han fått ett jobb eller en flickvän som tar all ledig tid. Vet någon som läser den här bloggen något får ni gärna berätta det i kommentarerna. Jag är litet bekymrad.

No comments: