Tuesday, March 25, 2008

Malabarspenat och vitlök


Just nu luktar lägenheten vitlök. Jag har skivat upp ett antal klyftor och lagt ut skivorna på blomjorden. Det verkar skrämma bort sorgmyggen, och jag förstår dem. Trots att jag är vitlöksälskare får jag huvudvärk av doften, och om jag får det vad ska då inte hända med en liten mygga? Kuren är inte billig; det är färskskuren vitlök som gör susen, så klyftorna går åt med racerfart. Jag räknar med att förnya 'medicinen' var tredje dag. Fast i fortsättningen lämnar jag nog lägenheten under de första doftande timmarna.

Min förkylning håller i sig tack vare malabarspenaten. Jag var på bättringsvägen när den sköt iväg om började invadera grannarnas krukor. Den växer så snabbt att jag nästan kunde se hur rankan lutade sig in över krassen och slingrade en bestämd ranka kring dess växtstöd. Jag insåg att om malabarspenaten inte fick större krukor och egen spaljé, skulle jag snart ha ett fönster där alla plantor tvinnat ihop sig till en mur, omöjlig att skörda annat än bladblandning ifrån. Skärtorsdagen och långfredagen ägnades alltså åt att sterilisera jord för att bättra på jordblandningen, omplantering och spaljébygge. Jag hoppas spenaten är värd det, för jag låg utslagen Påskafton, Påskdagen och Annandag Påsk. Lungorna brann!

Det enda som verkar bita är vila, så idag måste jag ta det lugnt. Alltså blundar jag för att tomaterna desperat behöver omplanteras, för om jag börjar på dem vill jag samtidigt plantera om alla andra plantor som kan behöva det. Det är inte bara en fråga om sysslofåfänga (man måste göra saker på ett speciellt vis) utan också en fråga om att få plats och ha tillräckligt med ljus. Ska tomaterna ha större krukor måste jag samplantera en del andra växter samt plantera om andra plantor i lika höga kärl, för att kunna hänga deras extraljus på rimlig nivå. När allt kommer omkring är lysrör inte böjliga.

1 comment:

cS said...

Vad du pysslar. Påverkas de andra växterna av "vitlöksångorna?" Sorgmygg, är det de där små, små svarta fäna som tycks finnas lite överallt nu för tiden?