Wednesday, March 05, 2008

Planer för läshörnan


Jag sitter sällan och läser här i hörnet, men håll med om att det ser trevligt ut! Inom några veckor kommer den främre backen vara ersatt med en belyst såddbänk med grönsaker, istället för de nedvissnade ruggarna jordmandel som nu står i blickfånget. Lägg märke till de två gröna stråna som sticker upp; de vägrar helt klart ge upp. Jordmandlarna är nog så nära jag kan komma ogräs i mitt gebit. Önskat ogräs, dock. Mandelgräset hoppas jag ska fungera som bäddmaterial i den framtida maskkomposten, och knölarna ska jag prova i kakor - 'nöt'kakor för mina allergiska vänner.

Den lilla såddbänken är bara på planeringsstadiet än. När jag tog upp parkettodling på allvar trodde jag inte att det skulle innebära så mycket snickrande. Samtidigt är jag långt ifrån förvånad över hur pass mycket jag älskar det. Redan när jag valde syslöjd framför träslöjd i högstadiet visste jag att det var ett dåligt val, och äntligen får min inre snickare komma ut!

Ett litet problem är att det är en prylgalen snickare. Batteriet till vår billiga trådlösa borrmaskin var urladdat idag när jag skulle ta hål i lysrörsarmaturerna, och visade sig dessutom ta erbarmeligt lång tid att ladda. Vad ville snickaren ha? Jo, en ny borrmaskin (eller skruvdragare som de nu kallas)! Som tur är har hon fastnat för Skil, ett märke som för elverktyg av god kvalitet till billiga priser. Å andra sidan har hon också näsa för jämförelser. En titt i Julakatalogen avslöjade att man kan köpa två Skilmaskiner och ändå betala mindre än vad man gör för Boschs billigaste modell.
"Vore det inte bättre," viskade min inre snickare, "om du hade två - då kunde du skruva med en medan du laddar den andra. Eller så kan du och maken jobba samtidigt med var sin!"
En mer jordnära del av mig sköt snabbt in att det lika gärna kunde betyda att man plötsligt står med två oladdade apparater vid precis fel tillfälle.

Skruvdragaren får med andra ord vänta en eller två månader. I helgen går den första Rum & Trädgårdsmässan av stapeln i Sollentuna. Trädgård och inredningsdesign i samma förpackning låter väldigt mycket som parkettodling. Jag åker dit - och jag kommer att bränna pengar...

No comments: