Wednesday, March 12, 2008

Parkettodlarbruschetta


Det är lätt att låta sig svepas med när man läser trädgårdsböcker. Allting verkar så roligt, och har man turen att falla för lättodlade grönsaker går allting sedan så lätt. Det är först till hösten som man inser att man har problem. Plötsligt står man där med squash som är större än rugbybollar*, manshög mangold och gigantiska rovor. För man är nybörjare, och de där roliga böckerna talar i och för sig om att grönsaker är goda, men de går sällan på djupet i vad man ska göra av det hela sedan. Vad kan man laga av dem? Hur gör man egentligen för att det ska bli gott och inte bara nyttigt?

När man är parkettodlare måste man svara på de frågorna snabbt, för odlingarna går året om och ser man inte upp kommer man att drunkna i blad. (Ni minns kanske att jag hade problem med en överaktiv salvia förra året.) Nu har mina krasseplantor börjat bli så stora att det går att skörda ifrån dem. Krasse smakar starkt och kryddigt, så jag brukar använda den som ett mellanting mellan krydda och bladingrediens (ungefär som man använder purjolök, om det ger någon ledtråd). Den är också extremt snabbväxande, så jag har inga andra hemodlade grönsaker att matcha den med.

Ändå har jag börjat experimentera med bruschetta, tack vare köpetomaterna i butiken (oroa er inte - jag köpte ekologiskt odlade). Än har jag inte fått fram den rätta balansen mellan tomat, krasse, salt och olivolja, men jag vill ändå dela med mig, så ni får experimentera själva utifrån receptet. (Min stora dröm är att inte bara kunna använda hemodlade tomater utan också olja från jordmandlarna.) Detta är vad jag åt till frukost i morse.


Parkettodlarbruschetta
1 portion

  • 1 skiva vitt bröd
  • 4-6 stycken körsbärstomater
  • 4-6 krasseblad
  • 1 tsk olivolja
  • salt

Hacka tomaterna och krassebladen, blanda dem och lägg dem på brödet (rosta skivan innan dess om du har tålamod och vill njuta litet extra). Droppa över litet olivolja, salta och ät.

***



*Än har jag inte stött på någon nybörjarodlare som skördat sina squash när de är i rätt storlek, dvs. högst 20-25 cm, istället står man fascinerat och tittar på medan de växer 'klart'.

No comments: