Monday, April 21, 2008

Vattenvändan


Vatten! Varken vi eller växterna kan leva utan det, och nu börjar mina odlingar att bli krävande. Malabarspenaten kräver nu påfyllt magasin varannan dag, vilket betyder att två liter går åt per gång. Lökväxterna är också glada i att dricka, och tomaterna växer som triffider. Som ni kanske minns försåg jag en av tomaterna med en kopp Mini Happy Plant för en knapp vecka sedan. (Happy Plant är ett system för långtidsbevattning som går ut på att man klafsar fast en celulosagogga mot jorden. Det hela skyddas av plastmuggen goggan kom i och ska räcka i ca trettio dagar.) Idag satte jag dit ännu en mugg eftersom jag varit tvungen att tilläggsvattna två gånger. Få se om det räcker; trots stressen blommar plantan med sina första små blommor, och fruktsättningen lär knappast kräva mindre vatten.

Det börjar bli dags för balkongsäsongen, och jag har redan bestämt mig för att balkongväxterna får nöja sig med vatten direkt ur kranen. Det räcker med att jag avhärdar dryga tio liter vatten tre gånger i veckan för mina inomhusodlingar. Som tur är kommer växterna därute att få njuta av regn ibland - hoppas jag. Vår balkong ligger i söderläge och saknar tak vilket innebär att en solig sommar ger ett evigt springande med vattenkannan (med påföljande överrinning ur magasinen, men grannarna under oss är som tur är både tåliga och odlingsintresserade), och årets odlingar är vattenkrävande i sig. Jag har bestämt mig för att ordna en tävling mellan olika klängväxter: den växt som först erövrar pergolataket vinner.

Summa summarum: Varje dag häller jag minst två liter vatten över mina odlingar, 'stora' vattningar innebär mer en tio liter och sker just nu två gånger i veckan. När balkongodlingarna tillkommer ca tjugo liter varannan dag (lågt räknat). Med tanke på att en liter vatten väger ett kilo betyder detta att jag kommer att få motion.

No comments: