Wednesday, April 30, 2008

Glad Sista April!



Sista April (man säger sällan Valborg i Uppsala) anses vanligen inte vara en helgdag, men här är det omöjligt att utföra jobb på grund av diverse studentfiranden. Dagen börjar med champagnefrukost för att sedan följas av sillunch i Engelska Parken (nuförtiden blir den rejält överbefolkad), därefter är det mösspåtagning framför Carolina Rediviva (universitetsbiblioteket) klockan ett. Tanken är att man sedan ska galoppera nedför Carolinabacken för att dricka champagne i nationshusen och sedan titta på forsränningen. Idag har universitetet så många studenter att det snarare är fråga om en sorts multihövdad glaciärrörelse och nationerna har investerat i kravallstaket för kunna hålla ordning på köerna. Själv är jag ingen festmänniska (teolog är extremt välfunnet för min del), så jag brukade dra mig hem efter detta. Andra fortsätter med vårbal på kvällen. Just det; vissa av oss tittar på Valborgseldarna också.

Sedan några år brukar jag hålla mig utanför Uppsala när det firas - det är för mycket folk för min del. Fortfarande har dock Sista April en särskild plats i mitt hjärta. Glad Vår!

No comments: