Thursday, April 17, 2008

Och hur ser det ut hemma hos parkettodlaren?


Nu när jag kommit ganska långt på mitt experiment tänkte jag bjuda er på en (selektiv) rundvandring i mitt hem. Bilden ovan är från mitt försådds- och första omskolningsfönster. Just nu har jag ingen försådd på gång, utan senaste omskolningen trivs i ensamt majestät. Fönstret vetter mot öster, och trots att det inte finns någonting som skuggar utanför är det för mörkt. En såddbänk med extraljus är planerad, och kommer förhoppningsvis att byggas i nästa vecka.



Här ser vi varför mina projekt ibland blir försenade. Jag håller alltid på och bygger med nånting. Just här ser vi hyllor, men det kan lika gärna vara en annan ikeamöbel som måste modifieras, eller en någonting som jag uppfunnit själv och snickrar av plywood - eller så har jag skaffat ett verktyg som jag bara måste prova. När såddbänkarna är byggda tänkte jag ge mig på lastpallar och tillverka odlingskragar (för då vet jag om jag fått tag på en kolonilott eller inte - kolonister börjar mer och mer likna hemliga sällskap i mina ögon).



Ibland har jag dåligt samvete, för jag talar ofta om att grönsakerna odlas i en "normal lägenhet". Kruxet är att vår lägenhet inte är normal; vi har dubbel takhöjd och ett tvåvåningsfönster i biblioteket (dvs. vardagsrummet - men varför skulle vi använda våra rum på ett normalt vis när vi är bohemiska i övrigt?). För att kompensera för detta handikapp försöker jag begränsa antalet odlingsfönster. Detta räknas som två stycken, så just nu är jag uppe i fyra allt som allt. Här har vi ett klockrent söderläge, vilket betyder att jag snart kan stänga av tilläggsljuset för sommaren.

Djungeln ni ser i förgrunden är två plantor indiankrasse 'Alaska', två plantor tomater - fröna fick jag från en körsbärstomat jag köpt på Coop, två plantor malabarspenat satta i en stor plastbalja och i förgrunden ett antal jordmandelplantor i en annan plastbalja.

På den övre fönsterbrädan har jag satt lättare växter; två plantor morot - jag använder bladen i sallad, två plantor bladamarant 'Calaloo red' (ett så roligt namn bara måste man ha med), ett knippe salladslök som inte trivs så bra (åtminstone tror jag att blasten ska stå upp och inte hänga ner). Där finns också en liten planta mizunakål som är missnöjd med livet - jag är rädd för att den åker ut när jag letar plats åt nästa omplantering.



Precis som i många vanliga trädgårdar har mina odlingar sina döda fläckar. Detta är ännu en back jordmandel som har överlevt månader av vanvård. Just nu står den i ett rum som inte är inrett än, vilket gör att jag tittar till den högst sporadiskt. Att plantorna överlevt beror på att de står i en självvattnande plastback där vattnet stannar kvar tills det blir uppdrucket. Plus att det är jordmandel - ett fruktat ogräs som överlever det mesta utom kalla vintrar. Plantera inte ut de här i trädgården - våra vintrar har varit obehagligt varma på sistone.

Just de här plantorna ska, tillsammans med de från biblioteket, adopteras ut till andra i utbyte mot andra växter, till exempel kirskål (en annan växt som bara ska odlas i kruka).

Om ni tycker att jordmandlarna ser risiga ut så borde ni se sällskapet:



Det är en skvättiväg. Mig veterligt går den inte att äta - och då förlorar jag intresset.



Men, vad är nu detta? Den här går definitivt inte att äta! Nej, detta är plastbyrån där jag förvarar tomma äggskal som ska användas till såddkrukor, kartonger som ska rivas till bäddmaterial i maskkomposten, tomma papprullar och nätpåsar. Sådana här anordningar dyker upp när man parkettodlat ett tag, för man måste ju förvara allt någonstans. Undanstoppat i ett förråd har jag också backar med jord och en tjugofemlitersdunk för avkalkat vatten. Dunken tjänar som buffert eftersom det kan gå åt tio liter vatten om alla plantor är törstiga samtidigt. Då förslår den femlitersdunk jag började med inte långt (den används fortfarande eftersom den är lätt att hälla ur). Övriga parkettodlarsaker har jag i badrummet.



Och här har ni min örtagård i vardande. Basilikan och salvian trivs fint, sockerplantan är min stora stolthet trots att den växer långsamt. Vitlöken kommer att kastas ut när nästa omplantering ska ha plats - den stannade plötsligt i växten och vägrar gå vidare.

Lägg märke till krukorna; jag vill hålla mina odlingar så snygga som möjligt eftersom de står i vårt hem och vi ska titta på dem varje dag. Därför odlar jag vanligtvis bara i enfärgade plastbyttor och terrakottakrukor. Den urblekta gubbeyoghurtburken innehåller en salvia som jag ska ge bort - jag glömmer bort den varenda gång de tilltänkta mottagarna är på besök. Ibland när jag äter frukost blänger jag på den, men den är också ett bra bevis för att man kan odla i nästan vad som helst.

Detta är också ett östfönster - jag misstänker att jag får behålla tilläggsljuset på större delen av sommaren. Fascinerande hur pass mycket väderstrecken kan göra.

***



Detta är alltså mina odlingar idag. Föga förvånande planerar jag att utöka; ett till fönster kommer att användas, och av överblivet virke från andra projekt blir det nog en extra såddbänk. Snart kommer jag återigen att kunna säga "It's a djungel in here!".

No comments: