Thursday, May 15, 2008

Ätbart?


Isörten har varit den enda besvikelsen hittills bland det jag har odlat. Den smakade inte gott alls. Jag kommer att ge den en ny chans när jag fått igång min maskkompost, den får syntetgödsel och det påverkar nog smaken. Allt det andra har varit ätbart, och nu börjar jag till och med få fram fungerande rutiner för skörd och tillagning.

Min kanske största upptäckt är att vi inte äter sallad till maten varje dag. I starten antog jag slentrianmässigt att så var fallet. Nu när jag skärskådat våra vanor vet jag att vi åtminstone två gånger i veckan äter mat som är sig själv nog, det vill säga gröt, soppa eller pannkakor. Det är inte många som serverar sallad till pannkakor. (Dock kan jag tänka mig att servera nässelsoppa innan.) Andra dagar är man inte sugen på bladgrönt, utan river upp en morot istället.

Min andra upptäckt är att man måste se till att ha salladen färdig i krukorna. Det vill säga, det ska finnas ett stort antal olika blad att välja emellan när man väl klipper till (jag skördar med sax). Just nu är utbudet litet magert; det finns bladamarant, malabarspenat och krasse, vilket ger få möjligheter till variation. Så jag experimenterar vidare och har nu siktet inställt på att hitta fler lämpliga grödor.

2 comments:

Anonymous said...

har du provat odla mangold? supergod att woka med lite vitlök och S&P.

Rosengeranium said...

Jag växte upp på mangold, den är inte dum alls. Just nu har alla mina frön ("bright lights") gått till kolonilotten, så jag får nog göra en ny beställning från Impecta snart.