Wednesday, May 28, 2008

IKEA och arg potatis


Man får inte fotografera på IKEA. Detta är inte av snålhet, utan jag misstänker att man vill skydda sig mot piratkopiering av mönster och möbelmodeller. Snäll som jag är lämnade jag kameran hemma när jag gav mig dit för att köpa plastbackar. Nu SKA jag tillverka den där maskkomposten som jag planerat så länge. Efter att ha tittat på olika lådalternativ, funderat över vilken trälåda som skulle passa bäst som 'fodral', mätt alla lådor noggrant utvändigt och invändigt och ätit en bit, gjorde jag som jag tänkte från början i alla fall.

IKEA är för övrigt inte en butik utan ett sorts spel där målet är att gå igenom hela byggnaden utan att köpa något mer än det man tänkt sig. Jag lyckades nästan, det blev en bunt nya frottéhanddukar också. Även en mästare kan göra bort sig*.

För att ni skulle få något att titta på till den här bloggposten gick jag ut och fotade potatisen istället. Ser ni att den ser litet uppsträckt och förolämpad ut? För två dagar sedan höjde jag nivån i hinken genom att hälla på några extra skopor jord, eftersom det lär ska utmana plantan att dels växa högre, dels få en längre rotklump med potatisar. Utmanad blev den - det var nästan så att den blängde på mig, och den hade blivit fem centimeter högre på två dagar.

Så jag hällde på ytterligare två skopor jord. Lagom till Midsommar har jag nog fyllt hela hinken och fått traktens argaste potatis på köpet.

*Jag har flera gånger vandrat igenom hela IKEA och kommit ut utan att köpa någonting. Detta borde ge någon sorts mästarbrev.

1 comment:

Anonymous said...

IKEA som ett spel, ha ha den var bra!