Tuesday, May 13, 2008

Inspiration och energi


Vi har alla dagar när det inte känns speciellt kul att odla. Oftast är grundorsaken att man är trött, bokstavligen eller helt enkelt uttråkad på något som man hållit på med i alldeles för många dagar. Så hur gör man för att få tillbaka geisten?

Börja med att ta en rejäl vilodag; ta tjugofyra timmar till att göra något helt annat. Äta glass och ligga och vicka på tårna till exempel (strunta i om sängen blir kladdig - det finns tvättmaskiner). Bestäm dig sen för att ta en sådan dag med jämna mellanrum. Det är ingen slump att kristendomen (och judendomen och islam) har en vilodag var sjunde dag, och att helgandet av den hör till religionens högst värderade påbud. Man behöver inte vara religiös för att kopiera vanan, vi är alla frestade att tulla på batteriladdningen när det är något viktigt som ska göras*.


Bli inte förvånad om vilodagen innebär att du får en massa nya idéer - om du jobbat mycket med något (odlande i vårt fall) blir hjärnan överladdad. När de "viktiga" tankarna (måste rensa ogräs, avkalka vatten, plantera hundra potatisar, genomforska den där snömelonen jag vill odla och ringa svärmor) inte längre tänks bubblar marginalidéerna upp till ytan (men jag skulle ju faktiskt kunna låta svärmor hjälpa till med odlandet) och de kan vara riktigt bra.

Utöver vila krävs inspiration - den ger energi i sig. Själv frossar jag i trädgårdsböcker med färggranna bilder, och läser "Hemträdgården" (Riksförbundet Svensk Trädgårds medlemstidning, som också går att köpa på Pressbyrån). Dessutom surfar jag på YouTube efter folk som odlar kreativt. Patti Moreno är ett typexempel, och även om jag själv aldrig skulle ge mig på pygoragetter ger det mig en kick att se någon föda upp dem mitt inne i en storstad. Klarar hon av det borde jag klara en annorlunda tomat eller morot.



Men om man prövat allt det där, och fortfarande inte känner sig hågad för odling? Då brukar jag i ärlighetens namn jobba på i alla fall. Man kan inte vara på topp alla dagar. Skulle ohågsenheten hålla i sig skulle jag nog gradvis byta till ett annat intresse, men det har inte hänt än, och så länge jag håller på sabbaten hoppas jag vara vaccinerad.

*Om vi vore mobiltelefoner skulle vi alla gå omkring med slitna och knappt laddade batterier.

2 comments:

Anonymous said...

vilodagar är helt klart nödvändigt, om jag känner mig stressad gör jag automatiskt ingenting en dag, för at sen vara väldigt kreativ dagen efter.
Moreno var verkligen en inspirationskälla!

Rosengeranium said...

Jupp, och att vila på rätt sätt är lika mycket konst som att träna på rätt sätt.